Hè hè, eindelijk opschieten met de Bugatti Veyron. Nieuwe top: 425 km/uur

Primeurtje op 925: Miljonairs die houden van opschieten hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk komt Volkswagen dan met een GT-versie van de Bugatti Veyron. Dag klimaatprobleem, dag Koos Spee, dag bandenset: de nieuwe Veyron GT heeft een alleszins werkbare topsnelheid van 425 km/uur. Leuk hoor, maar wat nu als je met zo'n oude trage Veyron zit opgescheept?

Dat doet pijn, inderdaad. Kopers van de 'oude Veyron' - kochten hun vierwieler in de gerechtvaardigde veronderstelling dat ze de duurste (want zo'n 1,8 mio inclusief mattenset), sterkste (1001 pk) én snelste auto (want maximaal 407 km/uur) aller tijden hadden. Van dit prestigeproject van Volkswagen-Geschäfstführer Ferdinand Piëch zouden er slechts driehonderd geproduceerd worden. Nog aardig, want per Veyron wordt meer dan een half miljoen verlies geboekt. Lees: nergens koop je een auto met zoveel korting. 

De rantsoenering van de fabriek schijnt nog steeds te staan, met dien verstande dat de laatste serie Veyrons zal bestaan uit een cabrio-variant en een speciale snelle versie: de GT. Volgens deze vertrouwelijke aan 925 gelekte stukken zal de Veyron GT niet in tweeënhalve maar slechts 2,4 seconden naar de 100 spurten. Gevaarlijk? Mwah. In 2,2 seconden staat-ie ook weer stil. De puf is er niet al uit bij 407 km/uur, maar pas 18 kilometer later. Overigens schiet de oude topsnelheid nog best op, zoals de testpiloot van Top Gear ontdekte. Belangrijkste verklaring voor de snelheid van de Veyron GT: het aantal paardenkrachten wordt opgevoerd naar 1350. Lees de Veyron kreeg er een soort Porsche bij onder de klep. 

Wat betekent deze modificatie nu voor de huidige bezitters van dit collector's item? Worden zij aanstonds de risée van de Autobahn, als een GT ze voorbij fluit? Neen, zegt de fabriek in de vertrouwelijke stenenkolenengels verklaring. 'All existing engines can as an alternative upgraded tot the GT specs.' Oef, opluchting. 

Van de meer dan tweehonderd geproduceerde Veyrons vond een handvol de weg naar trotse Nederlandse kopers. De Dordtenaar Michel Perridon heeft er een, evenals supervuilnisman Wim Zegwaard en stenenschuiver/ex-Endstra-partner Klaas Hummel. De Eindhovense vastgoedman, autoliefhebber en Quote 500-man (nr. 92) Harrie van de Moesdijk heeft er zelfs twee. Een blauwe en een witte. 'En ik wil er nog eentje', laat een enthousiaste Van de Moesdijk weten. 'Doe mij maar een rooie, dan heb ik de vlag compleet en ben ik de enige in de wereld met drie Veyrons.' Van de Moesdijk heeft naar eigen zeggen een optie op nr. 300, de allerlaatste Veyron die uit de fabriek zal rollen. 'Ik heb een nummertje vastgelegd, maar je weet natuurlijk nooit of je die ook inderdaad krijgt.'

De autofiel zal nog tot maart 2009 op zijn opgevoerde Bugatti moeten wachten, en verschijnt aanstaand weekend dus met een van zijn basis-Bugatti's - 1001 pk, slechts - aan de start van The Challenge, de puzzelrit voor gevorderden die georganiseerd wordt door Quote-sjefredacteur Sjoerd van Stokkum.