'40% zwart geld bij Easy Life'

Da's pas pech: beleg je het hard bij elkaar gesprokkelde zwarte geld in een ogenschijnlijk solide doodpolis, kun je nergens aangifte van diefstal doen. Volgens vechtjurist Dion Bartels treft veel investeerders in Easy Life dit lot. 'Meer dan veertig procent heeft zich niet gemeld of ziet van een claim af. Die hebben allemaal contant, zwart dus, gestort.'

Bartels vertegenwoordigt met zijn kantoor naar eigen zeggen 75 gedupeerden van Easy Life, het vrolijke Brabantse beleggingsvehikel waarin levensgenieter John Wolbers en zijn achterneef Frans Oosterbosch minimaal 33 miljoen lieten verdwijnen. Bartels' kantoor treedt op in allerlei beleggingfraudes, vooral in de dubieuze stenenschuiverij. Beleggingsclubs die naar even exotische als wankele namen als Royal Dubai, Golden Sun, Carribean Comfort en - natuurlijk - Palm Invest luisteren. 'Bij Palm Invest werd zo'n twintig procent zwart gestald', weet Bartels, 'maar bij Easy Life is het nog veel erger'. 

Bartels knokt graag en stevig, tegen een honorarium van luttele duizendjes per gedupeerde. Maar voor wie zijn zuur verdiende handgeld liever niet kenbaar maakt aan de fiscus heeft hij een tip. 'Pas maar op, de Fiod-ECD kijkt mee in onze boeken. Je krijgt meteen een inkomensverklaring in de bus, en als het tegenzit een naheffing met boete. En dat terwijl ze hun geld in Easy Life al kwijt zijn!' 'Tsja', reageert Bartels empatisch. 'Als criminelen heb je toch een probleem. Waar laat je de centen, je kunt er immers niet alleen kleren bij Oger van blijven kopen.' 

Ook Bartels weet dat volgens 'hardnekkige geruchten' de onderwereld 'cash geld stalde' bij Easy Life. Het zou gaan om de Noordlimburgse hasjmaffia, lieden waarmee weinigen een (aandeelhouders)conflict willen uitvechten. Niet dat Dénis André Napoleon Bartels - zeg maar Dion - en zijn kantoorgenoten een conflictje uit de weg gaan. De advocaat die zich in minder bescheiden momenten spiegelt aan zijn naamgever, Napoleon Bonaparte, voert veldtochten tegen twee dozijn private beleggingsinstellingen. Massaal melden gedupeerden zich aan via zijn site, aangewakkerd door geplugte publiciteit in ondermeer De Telegraaf en Het Financieele Dagblad, en aangekocht - 60 mille voor 5 uitzendingen - Business Class van Harry Mens. "Maar ik heb wel 25% korting gekregen".