Succesentrepreneur Raymond Spanjar van Hyves in BusinessWeek

Corpsballen Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen begonnen in 2004 Hyves.nl (omdat hives.nl al bezet was). Sindsdien verdienen ze miljoenen door pubers in staat te stellen elkaars strandfoto's op te zoeken na feestjes. Daarmee haalden ze vandaag BusinessWeek.

Het is voor sociale netwerksites als Facebook en Hyves essentieel om zoveel mogelijk gebruikers te hebben. Zo'n groot netwerk maakt de kans namelijk groter dat mensen het actief gaan gebruiken om sociale informatie met vrienden te delen. En als mensen actief informatie gaan delen, willen adverteerders daar een banner naast ophangen.

Adverteerders zijn vaak gecharmeerd van sociale netwerksites omdat ze zo effectief in de belevingswereld van gebruikers kunnen binnendringen. Daarnaast weten dit soort sites zóveel over haar gebruikers dat adverteerders heel specifiek kunnen 'targetten'. Zo kan een concertzaal-eigenaar uit Tilburg bijvoorbeeld alleen banners vertonen aan Tilburgse netwerk-gebruikers die geïnteresseerd zijn in concerten.

's Werelds grootste netwerksites Facebook en MySpace zijn dus druk bezig om internationaal zo veel mogelijk gebruikers te verwerven. Daartoe vertaalden ze vorig jaar hun sites in, onder andere, het Nederlands. Toch hadden Facebook en MySpace volgens comScore in november slechts 585.000 en 566.000 unieke bezoekers in Nederland, en Hyves zo'n 5.7 miljoen.

"De lokale tone of voice van onze website is erg belangrijk", zegt Hyves mede-oprichter Raymond Spanjar in BusinessWeek. "Zowel MySpace als Facebook zijn vertaald in het Nederlands, maar de vertaling is vaak wat klinisch en laat zich niet vergelijken". Wat bij Hyves een 'krabbel' heet, heet bij Facebook bijvoorbeeld iets aan 'het prikbord hangen'. Travis Katz, MySpace's general manager voor internationale zaken, vult aan dat het vertalen van de site niet het belangrijkst is. "We moeten vragen 'hoe zorgen we dat het de lokale cultuur reflecteert?'"

Hyves heeft volgens eigen cijfers bijna 7 miljoen Nederlandse geregistreerde leden sinds eind 2004, en in december kwamen er nog 120.000 bij. Er zijn in december 5.1 miljard pagina’s bekeken, verdeeld over 196 miljoen bezoeken. 8 miljoen mensen (55% van de Nederlandse bevolking, 13+) hebben Hyves bezocht in december. Om die cijfers in verhouding te zetten met Facebook bekijkt u dit lijstje bij Hyped.

Bent u al overgestapt naar het 'klinische' Facebook, of blijft u bij het 'gezellige' Hyves?