Waarom Cyrte en de familie De Pont €100 mio in TomTom storten [VIDEO]

TomTom heeft geld nodig om de loodzware schuldenlast te verlichten en wil €430 miljoen kapitaal ophalen door nieuwe aandelen uit te geven. Cyrte Investments (via Flevo Deelnemingen) en Janivo, het investeringsvehikel van de familie De Pont, doen voor €100 miljoen mee. Natuurlijk niet zomaar; ze krijgen een belang van 8%.

De vier oprichters van TomTom, onder wie topman Harold Goddijn en zijn vrouw, kopen voor €169,3 miljoen aandelen. Desondanks valt hun belang daarmee terug van 51,5% naar ongeveer 47,2%. Ook Alain De Taeye, oprichter van Tele Atlas en bestuurslid van TomTom, koopt voor €1,5 miljoen stukken. De rest, €159,2 miljoen, wordt via een door een consortium van banken (ABN Amro/RBS, Rabobank, ING, Deutsche Bank en Goldman Sachs) onderschreven claimemissie naar de markt gebracht. 

Investeringsmaatschappij Janivo van familie De Pont is in de jaren tachtig opgericht nadat ze hun Mercedes-import bedrijf Agam verkochten voor zo'n 80 miljoen gulden aan het Mercedes-Benz concern. De familie De Pont was eind jaren tachtig een van de eerste investeerders in Tele Atlas. Er wordt wel eens gefluisterd dat de familie TomTom, Garmin én Google tegen elkaar heeft uitgespeeld om hun belang van 17% in Tele Atlas voor de hoogste prijs te verkopen. TomTom ‘won’ de biedingenstrijd en betaalde in 2007 de hoofdprijs van €2,9 miljard. Janivo hield daar €0,5 miljard aan over. 

Inmiddels ligt de overname van Tele Atlas als een steen op TomToms maag en voelt de ruim €1,1 miljard schuld als een doodlopende weg op de routeplanner. Janivo ruikt zijn kans en springt in. Janivo-directeur Joost Tjaden krijgt bovendien een zetel in TomToms Raad van Commissarissen. Ze zijn dus weer back in business.

Cyrte
En dan hebben we nog Cyrte Investments, oorspronkelijk de investeringsmaatschappij van John de Mols privé-vermogen. Delta Lloyd kocht voor 68 miljoen euro 85% van de aandelen in dit fonds dat leeft van zo'n 2% commissie op het toevertrouwde kapitaal. De overige 15% is, niet ongebruikelijk, in handen van het management. Lees: directeur Frank Botman. Botman (maak kennis in bovenstaande video) is een gewezen beursbengel die eerst de miljoenen van de familie Van der Vorm (HAL Investments) belegde en daarna John de Mol aan deur kreeg om zijn Endemol-spaarpot op te fokken. Dat zou aardig gelukt zijn, want De Mols vermogen is sindsdien door behendig investeren en speculeren minimaal verdubbeld tot miljarden (hetgeen treurigerwijs niet gezegd kan worden van het vermogen van De Mols gewezen tv-partner Joop van den Ende; die zou de afgelopen jaren alleen maar armer geworden zijn in de matig renderende musicalbizz).  

Sinds De Mol het hoofdkantoor (een luxe woonboerderij aan de Naardense Flevolaan) verruilde voor zijn Talpa-pand in Laren, resideert Botman over een geldzak met “enkele miljarden euro’s” in vijf verschillende thematische fondsen. Zo heeft Cyrte Fund I onder meer een belang van 20% in de Telegraaf Media Groep en kocht het onlangs Bol.com. In Cyrte Fund II is het in 2007 teruggekochte Endemol ondergebracht, dat werd verworven samen met het televisiebedrijf Mediaset van Silvio Berlusconi en de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs.

Cyrte probeert in te springen op veranderende manieren van leven en gelooft in de daarbij behorende nieuwe technologieën. In hun eigen woorden uit een Cyrte-promofolder (Frank Botman legt het boven in een fragment van de bijbehorende Cyrte-video nog eens uit):

"Thoughout history, the reallocation of disposable income or in other words, a shift in the way people spend their time, money and energy, has proven to be the root of significant, structural changes in value-creation. These socio-economic changes are caused by the application of newly introduced general purpose technologies (GPTs). (...) To summarize: The application of new technological innovations leads to structural changes in the daily lives of people. This social innovation process is in out opinion the basis for true value creation."

Blijkbaar ziet Cyrte een glansrijke toekomst voor TomTom die het laatste jaar toch met flinke problemen kampte en de koers hard zag dalen. Vorige week was er eindelijk weer positief nieuws toen bekend werd dat TomTom de navigatieapparatuur voor Renault mag leveren en software gaat maken voor Apple’s iPhone. Weliswaar kondigde ook concurrent Navigon aan een iPhone app te maken. Geruchten dat Apple een aandeel in TomTom zou nemen, worden vandaag door Goddijn ontkend.

Beleggers reageerden niet erg positief op het nieuws; het aandeel dook rond de 7%.

De koers van TomTom de afgelopen twee jaar.