Weer verlies voor Spyker; het einde nabij?

Consequent zijn ze in elk geval wel bij Spyker. Want geheel in de lijn van hun negenjarige bestaan presenteert het bedrijf uit Zeewolde vandaag wederom rode cijfers (in 2006 leek het even anders maar ook dat werd teruggedraaid). Dit keer gaat om een nettoverlies van €8,7 miljoen over het eerste halfjaar van 2009, een fractie meer dan er een jaar geleden verdampte (€8,6 miljoen). Er zijn sinds het begin al tientallen miljoenen in Spyker gepompt, komt dit ooit nog goed?

Ja natuurlijk, vindt CEO Victor Muller. Want Spyker heeft nu als grote troef de C8 Aileron (bekijk hier de foto's), de Spyker-dealers zijn niet omgevallen en bla bla.

Spyker verkocht het afgelopen halfjaar 23 auto's tegen 26 in de eerste helft van vorig jaar. De productie ging van 22 naar 21 wagens. De omzet daalde door de terugval in de verkoop met €1,6 miljoen, ofwel 28%, tot €4,1 miljoen.

Sinds Spyker in 2000 met zijn eerste prototype kwam (toen nog met geestelijk vader Maarten de Bruijn) zijn "enkele tientallen miljoenen (...) zowel leningen als kapitaalinjecties" in het bedrijf gekiept. Dat zeggen Robert van den Oever en Maarten van der Pas, auteurs van het boek 'Spyker; een dollemansrit', in een interview met Z24. Hun boek waarin Victor Muller wordt neergezet als een megalomane ondernemer, verscheen gisteren, lekker getimed dus.

Hier even beknopt overzichtje van de gekiepte miljoenen:

  • Victor Muller zou volgens Van de Oever en Van der Pas zelf "tussen de 10 en 35 miljoen gulden" in het bedrijf hebben geïnvesteerd. Volgens onze welingelichte bronnen gaat het echter om 12 à 13 miljoen.
  • Talpa/De Mol nam in 2003 een belang in Spyker voor €3 miljoen, een jaar later kocht De Mol bij de beursgang voor nog eens €5,5 mljoen aandelen. Een half jaar later verkoopt hij zijn deel aan investeringsmaatschappij De Vries Robbé.
  • In 2005 stappen twee Arabische investeerders in, Mubadala Development voor €7,5 mio en Merchant Bridge voor €3,9 mio.
  • in 2007 komt de Russische miljardair Vladimir Antonov met €34,5 miljoen over de brug.
  • Dat jaar werd er ook €7,5 mio door Marcel Boekhoorn gekiept, ooit de eerste Nederlander met een Spyker. Zijn schoonzoon Guido van der Garde was testrijder bij het inmiddels ter ziele Formule 1-team.
  • Over Formule 1 gesproken, Michiel Mol werd in 2006 directeur van zowel Spyker als het Formule 1-team, zonder al te veel succes. De familie Mol kocht wat aandeeltjes (voor €53 mio) en zou zo'n €30 miljoen op het avontuur hebben afgeschreven. Het F-1 team werd in 2007 voor €80 mio gekocht door een consortium van papa Mol en de Indiase zakenman Vijay Mallya.

Tegen het ANP zeiden Van de Oever en Van der Pas dat "2009 een cruciaal jaar is voor het voortbestaan van Spyker. Als het nu niet lukt om op eigen benen te staan met behulp van de nieuwe modellen, lijkt het einde onvermijdelijk."