Geld verdienen aan nieuws? Google is erbij

Is het tijdperk van "gratis nieuws" dan echt ten einde, zoals Rupert Murdoch voorspelde? Het begint er steeds meer op te lijken: The Economist maakte eerder deze week bekend geld te gaan vragen voor de content op zijn website en Google werkt aan een micropaymentsysteem, dat binnen een jaar operationeel zou moeten zijn (lees hieronder het voorstel).

Krijgt betaald nieuws op internet eindelijk een beetje vorm? The Economist maakte gisteren bekend geld te gaan vragen voor de content op zijn website en Google beraadt zich op een micro-payment systeem.
Het document dat Google naar de Newspaper Association of America stuurde stelt dat een micropaymentsysteem binnen een jaar beschikbaar zou moeten zijn.Het gaat om een extensie van Google Checkout
The Economist maakte dinsdag bekend geld te gaan vragen voor zijn online content. Op dit moment wordt alleen geld gevraagd voor artikelen die ouder zijn dan een jaar. Daar zou binnen een maand of zes verandering in moeten komen. Volgens MediaWeek denkt de uitgever na over een “iTunes-style micropayment model”. Eind 2006 was The Economist juist overgestapt naar een model waarin de content voor het grootste deel gratis werd aangeboden. 
Ook De Telegraaf heeft in augustus geroepen dat ze willen laten betalen voor hun content, opmerkelijk aangezien een groot deel van de online Telegraaf niet uit eigen content bestaat maar uit ANP-nieuws en het leegplukken van chique websites als The Daily Mail en The Sun. 
Eerder al zei Rupert Murdoch, baas van NewsCorp (The Times, The Sun, The New York Post, The Wall Street Journal) dat het einde van het tijdperk “gratis nieuws” in zicht is. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8186701.stm 
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/4613528/__TMG_wil_geld_voor_bezoek_websites__.html
Een leuk voorbeeld van een betaalde internetkrant is Mediapart.fr die anderhalf jaar geleden werd opgezet door een voormalige redactiechef van Le Monde, die zelf een half miljoen euro in project investeerde (totale startkapitaal is €3 miljoen). Een gedeelte van de content is voor iedereen zichtbaar, de rest voor de abonnees die €9,- per maand betalen. Inmiddels heeft de site 15.000 betalende leden (brengt dus €1,6 mio per jaar op) en verdienen ze daarnaast nog iets met het doorverkopen van content. “Uit overwegingen van gebruikersvriendelijkheid”, zoals De Journalist het zo schitterend wist te verwoorden, staat er geen reclame op de site. Er werken nu dertig mensen en de verwachting is om in 2011 winst te gaan maken. 
Ook op LeMonde.fr kun je voor €59 per jaar alle achtergrondartikelen lezen. 
http://www.frankwatching.com/archive/2009/08/18/wanneer-betaalt-de-consument-voor-online-content/
http://www.mediapart.fr/
http://www.dejournalist.nl/achtergronden/bericht/het-betaalmodel-van-mediapart-werkt/

Google schrijft in een document (zie pdf) aan de Newspaper Association of America dat een micropaymentsysteem binnen een jaar beschikbaar zou moeten zijn. Het gaat om een extensie van Google Checkoutm, meldt niemanlab.org. Google stelt onder het kopje businessmodel mogelijk iets te willen rekenen voor het systeem, bijvoorbeeld een percentage van elke transactie op eenzelfde manier als Apple met de App Store doet, dat is dus ongeveer 30% per betaling.

The Economist maakte dinsdag bekend geld te gaan vragen voor zijn online content. Op dit moment wordt alleen geld gevraagd voor artikelen die ouder zijn dan een jaar. Daar zou binnen een maand of zes verandering in moeten komen. Volgens MediaWeek denkt de uitgever na over een "iTunes-style micropayment model". Eind 2006 was The Economist juist overgestapt naar een model waarin de content voor het grootste deel gratis werd aangeboden, daarvoor moest er voor veel artikelen nog worden betaald. 

Ook De Telegraaf heeft in augustus geroepen dat ze willen laten betalen voor hun online content. Opmerkelijk aangezien een groot deel van de online Telegraaf niet uit eigen nieuws bestaat maar uit ANP-berichten en het leegplukken van chique websites als The Daily Mail en The Sun. Eerder al zei Rupert Murdoch, baas van NewsCorp (uitgever van onder meer The Times, The Sun, The Wall Street Journal) dat het einde van het tijdperk "gratis nieuws" in zicht is en dat hij betalen voor content wel ziet zitten. 

Een leuk voorbeeld van een betaalde internetkrant is mediapart.fr die anderhalf jaar geleden werd opgezet door een voormalige redactiechef van Le Monde, die zelf een half miljoen euro in project investeerde (totale startkapitaal is €3 miljoen). Een gedeelte van de content is voor iedereen zichtbaar, de rest voor de abonnees die €9,- per maand betalen. Inmiddels heeft de site 15.000 betalende leden (brengt dus €1,6 mio per jaar op) en verdienen ze daarnaast nog iets met het doorverkopen van content. "Uit overwegingen van gebruikersvriendelijkheid", zoals De Journalist het zo schitterend wist te verwoorden, staat er geen reclame op de site. Er werken nu dertig mensen en de verwachting is om in 2011 winst te gaan maken. 

Hoe dan ook, Google is erbij, hoewel... uit dit zinnetje blijkt weinig vertrouwen in de micropayments: "While providing an option for micropayments will be important, we do not believe it will be the norm for accessing content."

Google's Proposed Micropayments System