Zes tips voor een efficiëntere ochtend

Dat succes een keuze is weten we inmiddels al jaren dankzij manager John. Maar onderschat daarbij ook vooral niet het belang van een goed ochtendritueel. Hieronder zes tips om uw ochtend CEO-waardig te maken.

1. Sta vroeg op
Vraag tien wereldleiders en/of CEO's hoe laat zij opstaan en niet onwaarschijnlijk dat negen van hen antwoorden al (ruim) voor 7u naast hun bed staan. Jim Citrin van Yahoo!Finance vroeg zeventien Amerikaanse CEO's naar hun ochtendrituelen en 80% bleek voor 5u30 op te staan. De 'uitslapers' stonden om 6u op. Bij Padmasree Warrior, chief technology officer van Motorola, ging zelfs om 4u30 de wekker.

2. Sport/beweeg
Uit Citrins onderzoekje bleek ook dat 70% van de corporate baasjes in de ochtend de sportschoenen aantrekt. Ook Barack Obama en zijn Franse collega Nicolas Sarkozy mogen graag 's ochtends een rondje joggen of anderszins sportief zijn. Er is overigens weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van 's ochtends sporten. Uw lichaam zou het sterkst zijn aan het eind van de middag (16u-17u), maar dat lichaam zit dan doorgaans achter een bureau dus daar heeft u weinig aan. Sporten na 18u zou een grotere belasting voor het lichaam zijn. 
Er zit wel een práktisch voordeel aan ochtendgymnastiek: het is goed in te passen in een schema terwijl werk 's avonds makkelijk kan uitlopen en u zo moe thuiskomt dat u meer zin heeft in een rondje zappen dan een rondje joggen. Bovendien zijn er onderzoeken die beweren dat u 4 tot 10 uur na het sporten mentaal scherper bent. U hoeft overigens niet meteen te gaan trainen voor een triathlon, een stevige wandeling is ook best goed. 

3. Ontbijt
Ja ja ontbijten is gezond, dat weet u nou wel. Zorg voor wat fruit, voldoende vezels en niet te veel suiker en vet (cruesli bijvoorbeeld is niet zo'n heel gezonde keuze). En drink water.

4. Werk uw e-mail bij
’s Ochtends vroeg uw collega's uit bed bellen om van alles te regelen maakt u waarschijnlijk niet erg populair, maar het is een uitstekend moment om e-mail bij te werken. Bovendien krijgt u vaak snel antwoord omdat a. uw mailtje meestal boven de laat op de middag/avond ervoor verstuurde mail staat en b. anderen ook 's ochtends hun mail doen. (De CEO's doen het ook dus dan moet het wel goed zijn).

5. Mediteer/visualiseer
De beroemde filosoof en wiskundige René Descartes bracht zijn ochtenden door in bed. Af en toe dommelde hij weg maar zodra hij wakker werd pakte hij snel zijn pen om zijn briljante invallen (cogito ergo sum) op te schrijven. (Volgens de overlevering zou zelfs zijn dood op 54-jarige leeftijd zelfs deels te maken hebben met het vroege opstaan waartoe de koningin van Zweden hem dwong aan wier hof hij verbleef. Zij eischte namelijk om 5u ’s ochtends les van Descartes. Dat zou hem fataal zijn geworden toen hij een longontsteking opliep.) Dit voorbeeld is natuurlijk in tegenspraak met het eerste advies en waarschijnlijk accepteert geen enkele baas dat u uw opwachting op het werk tegen het middaguur maakt omdat u in bed "zo lekker kunt nadenken". Maar het voorbeeld toont wel aan dat 'onbewust nadenken' u veel ideeën kan opleveren. Het kan dus goed zijn om vijftien minuten vrij te maken voor meditatie of visualisatie waardoor u vrijer denkt en creatieve oplossingen u juist te binnen schieten. Niet voor niets is het motto van Steve Murphy, CEO van Rodale: "Think in the morning, act in the noon, read in the evening, and sleep at night."

6. Lees het nieuws
Online, van papier of tv, maar zorg in elk geval dat u op de hoogte bent. Dat kan nogal van pas komen als u in de handel zit, bovendien hebt u gespreksstof voor bij de koffieautomaat/waterkoeler en wie weet brengt het u op een idee (of er juist vanaf).