De documenten waarmee Marco probeert nieuwe investeerders te verleiden

Off the record leegt vandaag de postbus met de binnengekomen tips uit de wereld van het grote geld. Deze week bereikten ons vertrouwelijke stukken van de onfortuinelijke The Entertainment Group van Marco Borsato met een verleidingspoging tot kapitaal kiepen. Daarnaast bekeken we een ons onbekende Ferrari F430 Spider F1, hopelijk kunt u ons bij de eigenaar brengen.

Vandaag is rood... (en dat duurt zeker tot 2011)
Zoals we gisteren berichtten mag het Marco Borsato dan wel gelukt zijn om de concertreeks van Diana Ross veilig te stellen (ome Joop bedankt!), zijn The Entertainment Group (TEG) - voor al uw feesten en partijen - koerst nog steeds af op een haast onvermijdelijk faillissement. Lage opbrengsten, hoge kosten en onduidelijke investeringen hebben een gat geslagen in de bedrijfsrekening en volgens de prognoses kan het bedrijf de komende jaren pas in 2011 weer een positief banksaldo tegemoet zien. 925 ontving via Off the record de vertrouwelijke stukken maar ziet het somber in, veel hangt van Marco af, maar kan de olijke Italiaan de druk van de banken wel aan?

Wazige investeringen
De entertainer en cash cow lijkt in het hele TEG-verhaal het slachtoffer van onzorgvuldig beheer en opgelopen kosten. Na jaren van succesverhalen zakte het entertainmentbedrijf weg in een geldverkwistende overwinningsroes. Volgens bronnen verdween een lening van €6 mio bij Rabo en ABN (met als onderpand de concerten van Marco en co) die bedoeld was voor de voorfinanciering van concerten, in 'wazige investeringen' van aandeelhouders.

In de eerste helft van 2009 behaalde TEG een bruto marge van €2,76 mio op een omzet van €14,26 mio. Een net rendement van bijna 20% lijkt Marco en kornuiten ten deel te vallen, maar oeps, de overhead moest er nog af: €4,26 miljoen, hoppakee en er blijft €1,68 mio verlies over en Borsato zag het niet. U zult begrijpen dat de schuldeisers nerveus werden.

Met een negatief banksaldo van €10,31 mio in oktober is deze nervositeit ook geheel terecht. Het zal dan ook niet lang duren voordat de banken weer bij Marco en Leontien aan de deur staan. Volgens een bron zou Borsato en elk van zijn medeaandeelhouders Paul Brinks, Unico Glorie en Rik van den Boog, hoofdelijk garant staan voor zo’n €1,5 mio. En dat is zelfs voor de familie Borsato een aardige duit.

Reddingspoging Marco
In een laatste wanhoopspoging probeert Marco de toko, incluis reeds geplande concerten, te redden. Een vurig pleidooi moet de harten van financiers stelen. De beoogde geldschieters moeten "het bedrijf (weer) een gezonde (cash) basis geven", zo lezen wij op pagina 4 van de stukken. Volgens de planning zal de Marco van 2010 tot 2012 fulltime aan de bak moeten om €24,2 mio bij elkaar te zingen. Uiteindelijk moet dit resulteren in een positieve cashflow van zo'n €8,3 mio.

Lees nu alvast wat geinige tekstjes uit een aantal pagina's van het document (inclusief een heuse SWOT-analyse met als weakness: "Bepaalde activiteiten met een lage marge"), maandag duiken we dieper de cijfers in, bekijken we om welke 'wazige investeringen' het gaat en wie er nog allemaal geld van TGE krijgt.

 

By the way
U als trouwe Diana Ross-fan was natuurlijk blij opgelucht te horen dat Joop van den Ende himself zorgt dat u in oktober gewoon van uw idool kunt genieten, maar Dion Bartels blijft teleurgesteld achter. De vechtadvocaat bereidde al een class action-rechtzaak voor om eventuele teleurgestelde fans te assisteren. Allemaal voor een lousy €25 fixed-fee per kaarthouder. Met ruim 60.000 verkochte kaarten ging hij voor een maximale omzet van €1,5 mio. Dat gaat nu dus niet meer door.


Gezocht: Ferrari F 430 Spider F1

Dan nog een héél ander dingetje: onderuit de 925 mailbox diepten wij voor u deze Ferrari F 430 Spider F1 op. Kek bakkie, en hij stond ook nog eens te koop. Bij de Domeinen wel te verstaan. Rest ons de vraag, van wie was deze o zo foute, maar o zo lekkere Italiaan? 

Inmiddels is de personeelspot geplunderd en hebben we het wagentje voor €96.900 aan het 925-wagenpark toegevoegd. Spotprijsje natuurlijk, voor onze eerste Spider moesten we nog een kleine drie euro ton aftikken. Helaas bracht de investering ons niet veel verder, ook in het handschoenenkastje lagen geen vergeten persoonsbewijzen. Mocht u ons willen helpen bij het achterhalen van de eerste eigenaar, dan zijn de volgende kenmerken misschien belangrijk:

  1. Het is een grijze
  2. Het oorspronkelijke Duitse kenteken (HD-202Z) leidt ons naar het registratiegebied Heidelberg of Rhein-Neckar-Kreis
  3. Hij was niet van Wolbers (die had een uitvoering die zo rood was als Jan Marijnissen)
  4. Hij was ook niet van de jongens van Palm Invest (die mochten willen dat ze de F1 uitvoering hadden)
  5. Er zaten geen sleutels bij, maar wij willen er graag wel een keer een ritje mee maken

Als u weet wie de sleutels heeft weggegooid en de banden tot op de draad heeft weggegumd, laat het ons dan even weten. Dat mag inderdaad via de befaamde mailbox.


925 staat paraat om voor volk en vaderland de diepste geheimen van de boardroom te onthullen. Participeer nu zelf in deze moderne verzetsorganisatie tegen de macht van onwillige persvoorlichters en ondoorzichtige beschermingsconstructies. Stort al uw tips en kopij over hete deals, benoemingen en onverkwikkelijke kantooraffaires. Anoniem, gegarandeerd, hierrrrr in het postvak van Off the Record.

Disclaimer! Ondanks geducht onderzoek van alle tips door onze honderdkoppige researchredactie kan een bericht fouten en onvolkomenheden bevatten. 925 onthoudt zich lafhartig van enige aansprakelijkheid voor careerlimiting publicaties.