Warren Buffett koopt 50.000 km spoor [zijn grootste overname OOIT]

De bijna 80-jarige superbelegger Warren Buffett leeft alsnog zijn jongensdroom uit en gaat in treintjes. Voor $44 miljard neemt hij 77,4% van Burlington Northern and Sante Fe (BNSF) Railway over die 51.500 kilometer ofwel 32.000 mijl treinspoor voor goederenvervoer in Noord-Amerika bezit.

Buffett bezat al 22,6% van BNSF. Voor het resterende deel betaalt hij nu $34 miljard ofwel $100 per aandeel, 31% meer dan de $76,07 waarop het aandeel gisteren op de NYSE sloot. Ook neemt hij $10 miljard schulden over.

Wat koopt hij daarvoor, behalve dus 32.000 mijl (51.500 kilometer) spoor? Hij krijgt er 40.000 werknemers bij, 6.700 locomotieven en 220.000 goederenwagons. BNSF is vooral groot in het vervoer van landbouwproducten, steenkool, hout, maar ook chemische stoffen, metalen en mineralen rijden heel Amerika door in de treintjes van Buffett.

Is dit nu een slimme investering van Buffett? Als we kijken naar de jaarcijfers van BNSF van 2008 ziet dat er niet slecht uit. Vorig jaar is een recordomzet gedraaid van $18 miljard, 14% hoger dan in 2007. Het nettoresultaat lag op $2,1 miljard, 16% hoger dan in 2007. De winst per aandeel was vorig jaar $6,15, dat is bijna een verdrievoudiging sinds 2004, toen het nog $2,18 was. Dus.

Bovendien springt hij in op de trend om alternatieve, schone vervoersmogelijkheden te stimuleren. Volgens The Business Insider rekent Buffett op flink wat investeringen van Obama's regering in infrastructuur, en dan bij voorkeur in de spoorwegen. En als er belasting op schadelijke uitlaatgassen komt, wordt vervoer per truck duurder waardoor dus de trein weer interessant wordt.

En hoe lang doet Buffett er nou over om zo'n deal te maken? Gaan hier weken, maanden van onderhandelingen aan vooraf? Nein. Buffett zei in een interviewtje met CNBC dat het snel beklonken was. Hij deed Matthew Rose, CEO van BNSF, een voorstel. Rose legde dit voor aan de BNSF-board en na vijftien minuten was er een antwoord. Zo kan het dus ook.