Frontale 'aanval' AEGON op Brand New Day: 'Heel veel geluk met jullie doelstellingen'

'Welkom Brand New Day' kopte de gratis reclame voor Brand New Day paginagrote advertentie van AEGON vandaag in het FD en De Telegraaf. De PR-jongens van AEGON vonden passief-agressief blijkbaar de enige juiste strategie in de aanval op de prijsvechters van Brand New Day. 'We wensen Brand New Day heel veel geluk bij het behalen van hun doelstellingen.' Brand New Day vindt het een alleraardige geste: 'We bedanken ze hartelijk'.

925 belde even met AEGON-woordvoerder Alexander Kuipers...
Waarom deze advertentie?
'Omdat wij voortdurend worden aangesproken door Brand New Day in hun campagnes. Wij kregen daar vragen over van onze klanten. Dus vandaar dat we nu wilden reageren.'

In de advertentie staat dat Brand New Day rekenfouten maakt en 'dat appels met peren worden vergeleken'. Welke fouten maakt BND dan?
'BND claimt open en eerlijk te zijn, maar de rekensom op hun website klopt niet. AEGON springt daar heel nadelig uit. We hebben het nagerekend en ze zitten er 111.000 euro naast. Wij zijn dan weliswaar nog steeds 46.000 euro duurder maar wij bieden garantie op het eindbedrag. BND niet. Als de aandelenkoersen instorten kun je bij BND minder overhouden dan bij AEGON.'

Waarom zet u dat niet in de advertentie dan? Dan wordt u toch te kakken gezet? Waarom zegt u zo'n grote fout van 111.000 euro in uw advertentie te 'vergeven'?
'We willen niet jij-bakken. We willen een zuivere vergelijking. We hebben dat ook gemeld aan Brand New Day.'

Middels een aardig briefje of heeft u een advocaat op ze afgestuurd?
'Geen advocaat. We hebben nog geen reactie gehad.'

BND rekent 0,5% kosten, welke kosten rekent AEGON?
'Daar heeft dit niets mee te maken.'

Maar u wilt toch dat er een eerlijke vergelijking wordt gemaakt?
'Wij berekenen beheerloon en je betaalt voor de garantie.'

Maar hoeveel kosten berekent AEGON nou? Het maakt namelijk op dertig jaar behoorlijk veel uit of je 0,5% of 2,5% kosten rekent.
'Als je het wil weten moet je een offerte aanvragen.'

In de advertentie staat, ik citeer, dat 'De economische crisis veel misstanden in de financiële wereld pijnlijk aan het licht heeft gebracht'. Maar de woekerpolisaffaire speelt toch al vanaf 2006? Wat heeft de economische crisis daar precies mee te maken?
'Het vertrouwen is sinds de economische crisis afgenomen, en daar speelt Brand New Day op in. Terwijl wij ook al langer bezig zijn met onze producten te verbeteren.'

De advertentie sluit af met gelukwensen aan het adres van Brand New Day. Is dat niet een beetje flauw?
'We verwelkomen elke nieuwe speler op de markt. Maar wij durven te beweren dat klanten er in bepaalde gevallen beter uitspringen bij AEGON.'

Hartstikke bedankt!
Natuurlijk hebben we ook even met Brand New Day gebeld. Want zo zijn wij. Oprichter Kalo Bagijn zat in de auto en had de advertentie vanochtend nauwelijks bekeken, commercieel directeur Bas van Beusekom wel. 'We konden er wel om lachen', zegt Van Beusekom. 'Dit is voor ons een bevestiging dat ze zich echt zorgen maken bij AEGON. Daarnaast zetten ze ons op de kaart als goedkoop alternatief. We zouden ze hartstikke moeten bedanken.'

AEGON zegt dat BND er met zijn berekeningen 111.000 euro naast zit. Dat hebben ze u ook laten weten.
'Wij hebben helemaal niks van AEGON gehoord. We zijn wel door andere concurrenten als Delta LLoyd benaderd met vragen hoe we onze berekeningen hebben gemaakt, maar van AEGON hebben we niks gehoord. Als het niet klopt, horen we het graag. Die berekeningen zijn zorgvuldig gemaakt, we hebben er niks aan als we niet geloofwaardig zijn.'

AEGON biedt garantie en BND niet.
'Wij mogen officieel het woord garantie niet gebruiken omdat we geen verzekeraar zijn. Onze klanten beleggen in staatsobligaties en krijgen daarop garantie van Nederlandse staat. Lijkt me toch vrij betrouwbaar. Bovendien is die garantie van AEGON aan zoveel voorwaarden verbonden... Als er ook maar iets verandert, vervalt het al. Maar, we bedanken ze hartelijk voor hun mooie woorden.'

Tekst advertentie:

Welkom Brand New Day.

Op 1 januari van dit jaar begon volgens de nieuwe aanbieder Brand New Day een nieuw financieel tijdperk. Brand New Day gaat 'Knokken voor een verzekeringswereld waarin het weer om eerlijke handel draait.' Dat kunnen we bij AEGON natuurlijk alleen maar van harte toejuichen. De economische crisis heeft veel misstanden in de financiële wereld pijnlijk aan het licht gebracht. En niemand zal dan ook ontkennen dat er iets blijvend moet veranderen. Daar werken we als AEGON al jaren heel hard aan in het belang van onze klanten.

Brand New Day belooft daarbij rendementen die stukken hoger liggen dan die van zijn concurrenten. We vergeven de nieuwkomer enkele rekenfouten in zijn voordeel. En ook dat appels met peren worden vergeleken.

Wat we wel jammer vinden, is dat Brand New Day weer op ouderwetse wijze beloftes voor de toekomst maakt. Want door schade en schade wijs geworden, weten we dat wijsheid van nu niets zegt over de realiteit van over 20 jaar.

Beloftes doen zonder garantie is wat ons betreft nou net iets wat niet in dat nieuwe, eerlijke financiële tijdperk thuishoort.

AEGON biedt in de aangehaalde voorbeelden wel een concrete garantie op een minimumeindbedrag. Vandaar dat we inderdaad duurder zijn. Het is aan u, de klant, om te beslissen of u risico's wil afdekken en wat u voor die zekerheid wil betalen.

We wensen Brand New Day in ieder geval heel veel geluk bij het behalen van hun doelstellingen. Eerlijk over onze concurrenten.

Eerlijk over onze concurrenten.