5 do's en don'ts van Facebook-etiquette

De explosieve groei van Facebook in 2009 - de netwerksite passeerde in Amerika marktleider Google op aantal pageviews - en de snelle ontwikkeling van toepassingen in sociale media, hebben een negatief neveneffect: we vergeten de gedragsregels. 5 do's en don'ts.

Het aantal Facebook-leden is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, van 200 miljoen in april 2009, tot ruim 400 miljoen in februari van dit jaar. Niet verrassend dus dat ook het aantal incidenten op de populaire website snel toeneemt. Van verbroken relaties tot mensen die via Facebook worden ontslagen. Reden voor het weblog Webupon.com om eens naar de etiquette te kijken.

1. Reageer op gelukwensen
Als mensen u in real life feliciteren met uw verjaardag of promotie, bedankt u hen daarvoor in de regel. Dat zou op Facebook (evenals Twitter of LinkedIn) niet anders moeten zijn. Idealiter bedankt u eenieder persoonlijk.

2. Verwaarloos uw netwerk niet
Nog botter is mensen die u hebben gefeliciteerd niet feliciteren als zij zelf iets te vieren hebben. Als dat gewoonweg niet te doen is met uw 500 Facebook-vrienden, dan zou u kunnen overwegen de minst leuke overboord te gooien.

3. Gebruik de status-update met mate
Natuurlijk is het leuk om uw netwerk te laten weten waar u mee bezig bent. Maar een verslag van uur tot uur is te veel van het goede. Dankzij Twitter-feeds zit Facebook tegenwoordig propvol 'lekker broodje kaas gegeten' en 'heb buikgriep :('. Zit niemand op te wachten.

4. Koester de mensen die op uw status-update reageren
Als één van uw 500 Facebook-vrienden toch de moeite neemt om te reageren op de boodschap dat u vannacht geen oog heeft dichtgedaan, toon dan uw dankbaarheid door daar weer op te reageren. De verleiding om dat niet te doen (zo blijft u immers bezig) is groot, maar dient u te weerstaan. Maar overdrijf het niet: reageren als iemand uw update leuk vindt (het bekende duimpje), is zonde van uw tijd.

5. Laat op uw beurt geen rare reacties achter
Als u zelf besluit te reageren (op Facebook of Twitter) om iemands update, bedenk dan goed dat zijn hele netwerk meekijkt, en zelfs potentiële werkgevers. Verwijzingen naar de legendarische kater van zondag zijn geen aanbeveling. (Hetzelfde geldt overigens voor uw eigen updates: in Korea werd een man gearresteerd, nadat hij op Facebook met zijn netwerk deelde dat hij geblowd had in Amsterdam.)