Major PR-fail: BP’s fake Twitter-account

BP-baas Carl-Henric Svanberg doet vandaag een poging tot damage control in The Financial Times en denkt met een ouderwetse advertentiecampagne in de Amerikaanse kranten de reputatie van zijn bedrijf wel te kunnen redden. Dat had in 1991 wellicht nog reuzeveel effect maar misschien dat Svanberg zijn PR/juridische afdeling toch ook nog eens naar het fake Twitter-account BPGlobalPR moet laten kijken.

Vorige week woensdag startte BPGlobalPR met zijn eerste tweet (‘We regretfully admit that something has happened off of the Gulf Coast. More to Come.’) waarna er nog zo’n 80 meer en minder geestige tweets volgden zoals:

"We're not showing footage of Top Kill tomorrow because Terry dropped the Flipcam in the toilet. I don't even want to ask how it happened."

En: "The good news: Mermaids are real. The bad news: They are now extinct. #bpcares."

En:  "If we had a dollar for every complaint about this oil spill, it wouldn’t compare to our current fortune. Oil is a lucrative industry!" (kijk hier voor de selectie van de Business Insider).

Gaap
BPGlobalPR heeft inmiddels meer dan 36.000 volgers (en is hard groeiende), bijna het zevenvoudige van de officiële BP-Twitter. Want het fenomeen Twitter was dus blijkbaar zelfs doorgedrongen tot BP. Onder de naam BP_America worden slaapverwekkende mededelingen gedaan als:

"Throughout top kill procedure significant changes of the flows appearance at the seabed may be expected"

En: "The matter of whether or not we can maintain a live feed during the 'top kill' procedure is under review and a decision has not been made."

En toegegeven, nog best grappig: "BP is committed to openness and transparency in our response to the #oilspill in the Gulf of Mexico".

Aksie
De grote vraag is nu waarom BP nog geen actie heeft ondernomen om het nepaccount uit de lucht te halen. BP-woordvoerderToby Odone zei tegen de website AdAge.com dat hij niet wist of BP al contact had gelegd met Twitter om het account te sluiten. "People are entitled to their views on what we're doing and we have to live with those. We are doing the best we can to deal with the current situation and to try to stop the oil from flowing and to then clean it up." Schattig.

Een andere (?) woordvoerder was tegenover The Wall Street Journal iets uitgesprokener en noemde BPGlobalPR "a shame". "But obviously people are entitled to their views." Ook wilde hij nog wel even benadrukken dat BP het lek "very seriously" nam.

Dat is uiteraard goed nieuws, maar misschien wordt het toch ook tijd dat BP Twitter iets serieuzer neemt? Waarom heeft BP niet eerder een aantal accounts geclaimd of een verified account laten aanmaken?

Want dat dit niet een heel positief effect op het toch al gehavende imago van BP heeft, moge duidelijk zijn. Ook omdat er mensen bestaan die de satirische ondertoon misten en vervolgens heel erg boos werden, zoals 'inspiring author' Christie Maconnell:

"@BPGlobalPR Sweet. Good to know money has corrupted your souls. go ahead keep fu#king sh*t up for your children."

"@BPGlobalPR So what your saying is that your all a bunch of arrogant bastards that don't give a sit about the enviorment."

Dat was zeker inspirerend Christie. Thanks.