Zaken + plezier = ellende?

Slecht nieuws voor notoire bedrijfsborrelaars. Business and pleasure gaan niet samen. Dat zegt Jodi Glickman, communicatietrainer en schrijver van het aanstonds te verschijnen boek Great on the job. Wie kent 'r niet.

Dankzij de introductie van sociale media, aldus de beparelsnoerde deerne op Harvard Business Reviews online, is het steeds moeilijker om zakelijke contacten buiten het privénetwerk te houden. Niet erg origineel Jodi, maar vooruit: het risico dat op de loer ligt als zaken en plezier (teveel) met elkaar verweven raken, is dat het allemaal té vriendelijk wordt.

Glickman demonstreert dit met een anekdote over een zakenrelatie die zozeer bevriend was geraakt met haar klanten, dat haar facturen niet meer op tijd betaald werden. Hoewel dit niet de sterkste anekdote is, staat haar punt wel als een huis: hoe vriendelijker het contact met zakenrelaties, hoe moeilijker het is om lastige onderwerpen te bespreken. En als u dan toch een meester-slaaf relatie met uw familie en vrienden aangaat, hou de communicatie over zaken en privé dan in ieder geval gescheiden.

Via: Harvard Business Reviews