Chinese tycoon wil IJsland kopen (een stukje, in elk geval)

Er groeit iets moois tussen IJsland en China. Handel. Relaties. Toerisme. Welvaart. De liefde gaat zelfs zo ver, dat een Chinese tycoon 300 vierkante kilometer van het geiserland opkoopt.

Huang Nubo is een Chinese vastgoed- en toerismebaas, goed voor een kleine 900 miljoen dollar, en met een opmerkelijke voorliefde voor IJsland. De man wil voor zo'n 100 miljoen een eco-verantwoord toeristisch golfmekka neerzetten, en daarvoor wil hij nu 300 vierkante kilometer land kopen voor een kleine 9 miljoen dollar. Da's 0,3 procent van heel IJsland. 

Sommige IJslanders vragen zich af of zo veel ruimte nodig is voor het bouwen van een eco-resort, en hebben zo hun twijfels bij de nobele bedoelingen van Nubo. Want nu de aarde lekker steady opwarmt, is de kans groot dat over een paar decennia de vrachtroute tussen Azië en de Atlantische Oceaan 'om de Noord' open ligt. En dan wordt IJsland, met zijn strategische ligging tussen de VS en Europa, wel een interessante plek. 

Geopolitiek
Sowieso blazen de Chinezen op geopolitiek gebied de laatste jaren een aardige fluit mee. Neem die spoorlijn die het Panama-kanaal moet gaan vervangen, of die Nijldam in Ethiopië die half Oostelijk Afrika van stroom moet gaan voorzien: allemaal Chinees geld. 

Het stuk land dat Nubo op het oog heeft, ligt niet aan water, maar in de buurt is wel een grote zeehaven. Bovendien stroomt één van IJslands grootste rivieren door het gebied. 

De Chinese tycoon bezweert echter dat zijn project zuiver en alleen is ontstaan uit zijn liefde voor de natuur en avontuur (de man beklom zelf de mount Everest en bracht al eens een bezoekje aan de Noord- en Zuidpool). Ook de mensen rondom Nubo verklaren tegen de Financial Times dat Nubo heul geen Chinese strategische belangen dient. 

Scheepvaart
Mocht de Noordpool-route vrijkomen, dan zou het wel eens één van de drukste scheepvaartroutes ter wereld kunnen worden, samen met het Suez-kanaal en de Straat van Malakka. De route tussen het Verre Oosten en een diepzeehaven als Rotterdam zou er met 40 procent mee ingekort worden, en denkt u eens in wat dat betekent voor de stookkosten van de gemiddelde bulkcarrier.

De IJslandse overheid, die deel van het land bezit, is nog niet officieel akkoord, maar de andere eigenaars wel. Vorig jaar kocht China nog voor een half miljard aan IJslandse muntjes, dus de twee landen liggen elkaar wel.