Iedereen is te koop, ook Twitterende BN'ers. Ka-ching!

Oh Twitter, medium van onbegrensde commerciële opportunities... Als BN'ers tegenwoordig al betaald worden om positief te tweeten over een bepaalde nieuwe film, dan is the sky the limit, niet? Handel!

Grappige case: onze opperbretel J.K. werd van de week benaderd door acteur Dirk Zeelenberg (o.a. All Stars en Zwartboek) met de vraag of hij - tegen betaling - wat liefs wilde twitteren over Doodslag, de nieuwe film met Theo Maassen in de hoofdrol, die gisteren officieel in premiere ging. 

Promoties enzo
Zeelenberg doet namelijk - naast acteerwerk - met zijn bedrijf Lopend Vuur ook allerlei conceptuele promotieachtige evenementdingen. Zijn nieuwste venture is het benaderen van twitterende BN'ers (o.a. Thomas Acda, Jeroen van Koningsbrugge en Peter Heerschop) met de vraag of ze een keertje een tweet willen wijden aan - in dit geval - een nieuwe film. Tegen een tarief(je); afhankelijk van het aantal volgers betaalt Zeelenberg ronde euro'tjes voor een blijde boodschap. Hij stuurde zelfs een tarieftabel op:

Meer dan 25k volgers? 100 euro

Meer dan 50k volgers? 200 euro

Meer dan 100k volgers? 300 euro

Meer dan 200k volgers? 400 euro

Meer dan 300k volgers? 500 euro 

Alles ex btw. 

Voor Kelder (meer dan 50.000 volgers) zou één geestige tweet over Doodslag of de nieuwe film Süskind 200 euro (ex btw) opleveren. Nu weten we allemaal dat 's lands knuffelkakker volledig corrupt is, maar voor dit slinkse voelt hij toch niet zo veel. Want wat wil Zeelenberg, getuige zijn mail:

Ook is de manier waarop je twittert helemaal aan jou . Het moet uiteraard wel de films dienen. Als het maar vooral niet een commerciële indruk maakt en bij je eigen manier van twitteren past.

Belangrijk puntje: er staat dus in de tweet niet expliciet dat ervoor betaald wordt - het mag zelfs niet de schijn van commercie wekken. Hmmm...

Mo tweetin', mo money
Gesponsord twitteren is bepaald niet een nieuw fenomeen. In de VS harken types als Kim Kardashian, P. Diddy en Snoop Dogg duizenden dollars binnen door af en toe iets aardigs te twitteren over - zeg - Toyota, Microsoft of TiVo. Dan is alleen wel voor iedereen duidelijk dat ze er voor betaald worden, getuige de woorden 'sponsor' of de hashtag #ad die in de tweet staan. Dus: 100 procent disclosure, roept een bedrijf als Sponsored Tweets of Adly

Verdiensten
Zeelenberg heeft naar eigen zeggen al een hele rits BN'ers gevonden die voor bepaalde zaken of producten willen twitteren: Peter Heerschop, Thomas Acda, Carice van Houten, Jeroen van Koningsbrugge. Dat lijkt te kloppen als we even zoeken. 

Hoppa, ruim 54k followers, dus 200 euro in het handje!

'Opvallend veel zin'. For real, Peter Heerschop? En helaas nét geen 100k volgers, dus slechts 200 euro... Twee keer tweeten telt helaas niet dubbel.

Cryptisch, maar dankzij meer dan 133k volgers toch 300 euro verdiend. #winning

En zo zijn er meer die voor Zeelenberg zouden tweeten. 

Ook zou @tanjajess (u weet wel, de vriendin van tvoh-winnaar Charly Luske) meedoen, maar die hebben we nog niet kunnen betrappen op een betaalde filmtweet. 

Desgevraagd laat Zeelenberg weten 'dat deze mensen inderdaad benaderd zijn. Ze hebben gepubliceerd op voorwaarde dat ze achter hun statement staan, en zijn niet betaald. Dat is overigens wel waar het experiment toe moet leiden: een betaalde dienst zoals adly.com.' 

Matig
Zeelenberg geeft in zijn salespitch overigens toe dat de bedragen matig zijn, maar dat dat in de toekomst anders moet. Citaat: 'Aangezien het allemaal een beetje in de kinderschoenen staat , moeten de meeste partijen nog een beetje worden overgehaald voor instaptarieven. Mijn doel is uiteindelijk meer per project te kunnen betalen.'

925's suggestie
Eigenlijk helemaal niet gek, dit. Celebrity endorsements! Er zijn veel meer populaire twitteraars die hier in zouden moeten stappen! We noemen een @FemkeHalsema of een @NicoletteVanDam. Er liggen honderden euro's op straat voor iedereen met meer dan 50k volgers! Daarom presenteren wij met gepaste trots: 925's Twitterschnabbelsuggestielijst (klik!):

Disclaimer om jij-bakken te voorkomen: wij bij 925 snappen het ragfijne onderscheid tussen onafhankelijkheid en commercie maar al te goed. Bij onze partnerpostings staat daarom altijd vermeld dat we betaald worden om iets te vinden.