Beleggen in klassieke auto's loont nog steeds

Ja, u had eigenlijk moeten instappen in de jaren '80, voor een Apple like rendement. Maar (exclusieve) klassieke automobielen stijgen nog altijd in prijs.

Dat blijkt uit de HAGI Top Index, een indice die de waardestijging van bijzondere klassieke auto's (van vooroorlogs tot het jaar 2000) afzet tegen de S&P 500. In het eerste kwartaal legden de vierwielers het nog af tegen aandelen (die in 2012 gemiddeld een opmerkelijke 11% pakten), maar wij voorspellen u: wie nu een bijzondere Porsche uit de jaren negentig koopt, gaat daar later heel veel plezier van hebben.

Dat zijn serieuze cijfers broer 

De HAGI Index van maart - alleen in z'n geheel te aanschouwen als u de oprichters om een inlog vraagt - laat zien dat de meeste klassieke auto's in het topsegment een procentje of vijf in prijs stegen. Klassieke Ferrari's doen het iets minder - dat heeft alles te maken met de al hele hoge waardering van vooral wagens uit de jaren '50 - terwijl klassieke Porsches boven het gemiddelde presteren. Een veiling van Gooding & Company (waarover we eerder berichtten) bevestigde dat sentiment.

Voor u nu naar de dichtstbijzijnde veiling rent om een MG B aan te schaffen: lang niet alle klassiekers laten aandelen en goud verbleken. Voor een beetje instap moet u al gauw een 100k meebrengen. Tenzij u - en dat is de truc - nu al weet welke auto's over dertig jaar door het dak gaan.