Afrika smeekt om luxeproducten

Afrika heeft meer te bieden dan schrijnend beeldmateriaal om de stem van Paul van Vliet onder te monteren; naast de armoede staat een generatie nieuwe rijken op. En die wil luxe.

Export
Dus verleggen merken als Burberry, Prada en Fendi hun blik naar het continent waar, in Westerse ogen, luxe alleen bestond in de handen van Robert Mugabe. Think again: in Nigeria ziet een nieuwe groep oliemiljonairs het daglicht. En een beetje oliemiljonair is natuurlijk bling. Belangrijker nog is dat niet alleen superrijken, maar ook de betere middenklasse luxeproducten koopt. Laat er nu juist zo'n middenklasse ontstaan in Marokko en Zuid-Afrika.

Come again?
Maar het is niet alleen in deze gebieden waar markt ontstaat voor duur ende bling. Breitling heeft tegenwoordig flagship stores in Ghana, Zegna verkoopt zijn pakken in Nigeria en een beetje Angolees schrijft met een vulpen met diamantinleg. Leg deze informatie naast de beelden die we al decennialang van Unicef Novib voorgeschoteld krijgen en het is alsof rijke Afrikanen in de vleesjurk van Lady Gaga door Darfur lopen.

WirtschaftsAfrikanerwunder
Geloof het of niet, maar Afrika wordt rijk - zij het wat onevenwichtig. Zuid-Afrika telt 71.000 dollarmiljonairs, dat is meer dan in Saoedi-Arabië of de Verenigde Arabische Emiraten en is goed voor zestig procent van het Afrikaanse totaal. Rond 2020 hoopt Zuid-Afrika zelfs een hoge middenklasse (+$100K/jaar) van 420 duizend personen te hebben. In Marokko zijn de voorwachtingen ook zo gunstig gestemd en in Angola, waar conspicuous consumption nieuwe hoogten bereikt, verwacht men een champagne-boom.

En nu zou u willen dat u die Paul van Vliet-stem in uw hoofd kon uitzetten.