Waarom Utrecht benzineslurpers niet uit het centrum mag weren

Utrecht wil auto's van tien jaar en ouder uit de binnenstad gaan weren. Belachelijk, maar vooral zinloos idee: ik mijd de binnenstad van Utrecht al jaren.

Het deel van de maatregel dat van belang is voor autoliefhebbers: vanaf 2013 mogen auto's ouder dan 12 jaar het centrum niet meer in. Goed, ik geef meteen toe dat dit beleid mij persoonlijk snoeihard treft; met auto's uit 2000, 1992, 1969, 1938 en 1930 is het Domplein voor mij binnenkort verleden tijd. ('Maar je kunt toch gewoon lopen, Niels?' hoor ik u zeggen. Nee, dat kan niet. Als het op mijn auto's aankomt ben ik uiterst loyaal: zij er niet in, ik er niet in!) Maar ook voor de rest van het Nederlandse volk is dit een bedenkelijke ingreep, die politiek zowel links als rechts veel slachtoffers gaat maken. Je belemmert mensen met kleine inkomens in hun vrijheid - zuinige auto's van na 2001 zijn voor hen vaak niet betaalbaar - en je weert op grote schaal ondernemers en zzp'ers uit de stad; die hebben net allemaal een Mercedes 200 of Citroën CX uit de jaren '80 gekocht om wegenbelasting en bijtelling te ontlopen.

Los van het feit dat het natuurlijk in en in triest is dat je vanaf het terras op Janskerkhof nooit meer een Morgan of Jaguar XK120 kunt bewonderen: hoe gaan ze dit in godsnaam controleren? 'Een scanauto controleert kentekens. wie zonder toestemming in het centrum rijdt, krijgt een boete,' schrijft De Telegraaf. Als ik zoiets lees, ga ik meteen nadenken over manieren om dit plan te saboteren. Op zondagmorgen met de hele Saab 900 Club dwars door het centrum koersen bijvoorbeeld. Nergens stoppen, gewoon op de maximumsnelheid een rondje om de Dom rijden en net zo plotseling verdwijnen als we gekomen zijn. Knappe scanauto die meer dan vijf kentekens te pakken krijgt. Of misschien koop ik wel een dikke Hummer H2 6.2 V8 Luxury uit 2004. Die zet ik dan met draaiende motor voor de ambtswoning van de burgemeester.

Op zondagmorgen met de hele Saab 900 Club dwars door het centrum koersen

Ik ben overigens niet tegen een verbetering van de luchtkwaliteit in Utrecht. Integendeel. Maar ik stel wel voor dat het College ergens anders begint. De Telegraaf: 'Waarom het gemotoriseerde verkeer in Utrecht meer vervuiling veroorzaakt dan elders, moet uit nader onderzoek blijken.' Nou, dat kan ik burgemeester en wethouders wel even uitleggen. Dat komt doordat een gemiddelde automobilist er drie uur en zeventien minuten over doet om van het station naar het centrum te komen. Zelden een stad meegemaakt waar je met zoveel eenrichtingsborden om je oren wordt geslagen. Laat ik het zo zeggen: ik rij nog liever op laden-en-lossen tijd over de Amsterdams grachten.

Uit protest tegen dit beleid reis ik vanmiddag naar Utrecht om mijn ongenoegen kenbaar te maken. Er moet tenslotte iemand opkomen voor mensen met een minimuminkomen en zzp'ers met walmende Mercedessen. Mocht u vanmiddag in de buurt zijn: ik rij tussen 15.00 en 17.00 uur rondjes om de Dom. Ik ben te herkennen aan een vooroorlogs vervoersmiddel en een waanzinnige blik in mijn ogen.

Niels Godron is schrijver, theatermaker en groot autoliefhebber. Als hij niet aan (klassieke) auto's sleutelt of er in rijdt, is hij meestal goed te volgen op Twitter.