De rijken kopen weer: waarde van klassiekers door het dák

Wonderlijke opleving in de autohandel: nadat de Amerikaanse autobranche over augustus al een winst van 20% liet noteren, blijkt nu ook de klassiekermarkt de zomer van de eeuw te beleven. Geld rolt weer. Keep moving, nothing to see here, folks.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van de HAGI-top, de klassiekermarkt afgezet tegen de S&P Global 1200 Index. De groei was een stijgerende 12,29%. Voor de zomer constateerde HAGI nog een forse daling van het aantal transacties, waardoor de index sloot met een verlies van bijna 3%. Een woordvoerder van Hagi vertelde ons destijds dat hij zich geen zorgen maakte over de rest van het jaar en dat de index zeker weer zou aantrekken. U begrijpt dat hij sinds gisteren al onze beleggingen doet.

Veilingen
Het aantal transacties schoot in augustus onverwacht omhoog, een teken dat de allerrijksten hun geld niet langer in een oude sok bewaren uit angst voor een financiële apocalyps. Vergeleken met de index voor klassieke Ferrari's en die voor Porsche's presteerden vooral de andere topmerken goed, met een groei van 13,99%. Dat was vooral te danken aan een succesvolle veiling van Monterey. Ook Gooding & Company deed goede zaken, met onder meer de verkoop van Bugatti Type 57C Stelvio ($1.292.500) en een Bugatti Type 57 Atalante ($1.485.000)

HAGI
De auto's die in de index zijn opgenomen, moeten voldoen aan ongeveer 20 voorwaarden
. De belangrijkste: het productieaantal mag niet hoger zijn dan 1.000. 90% van de auto's in de lijst voldoet aan die eis; gelukkig is er een onafhankelijke commissie die auto's kan toelaten als ze niet aan de standaardvoorwaarden voldoen, maar wél uiterst bijzonder zijn. Denk qua weapons of choice aan de Mercedessen Gullwing, Ferrari's 250 en Bugatti's Type 57 van deze wereld. Over de waarde van uw MG zegt de HAGI Top dus weinig.