Ondertussen, in de Saab bij Rutte en Samsom

Als er één ding duidelijk is geworden door de verkiezingsuitslag, dan is het dat de verkeerspolitie voorlopig geen nieuwe snelheidsborden hoeft bij te drukken: die 130 km/h houden we nog vier jaar. Vier jaar vol verwarring, dat wel.

Goed, de VVD en de PvdA gaan dus met elkaar regeren. Samsom en Rutte mogen elkaar graag, begrijp ik uit betrouwbare bron, dus die twee is er veel aan gelegen om de komende tijd op te trekken als succesduo. Rutte is Samsoms ticket naar internationale allure; Samsom geeft Rutte het sociale gezicht dat hij node mist. Dat betekent dus lekker samen varen met Jort en in de Saab van Mark naar Den Haag carpoolen - de kindjes van Diederik achterin, want die gaan vanaf nu overal mee naartoe. Gaat helemaal goed komen. 

Wat hen, en onze gehele natie, de komende weken tot maanden te wachten staat is een lastige formatie waarin de afstand die de afgelopen weken in debatten ontstaan is, in een acceptabel tempo moet worden overbrugd. Met acceptabel bedoel ik: op een manier waardoor 80 zetels aan electoraat het gevoel heeft dat hun voorman keihard heeft geknokt voor de partijstandpunten. Vergis u niet: na die formatie stelt het nieuwe kabinet keiharde eisen aan Griekenland en gaat de hypotheekrenteaftrek op de schop. Een andere zekerheid: van die 130 km/h gaat de PvdA geen breekpunt maken.

Symboolpolitiek werd de maatregel van de VVD eerder dit jaar genoemd. Verkeerde prioriteiten. Weggegooid geld. Onzin: er is helemaal niets mis met symboolpolitiek, mits juist gekozen. In dit geval is de boodschap: 'we gaan een beetje gas geven met z'n allen.' En: we geven mensen meer vrijheid om zelf te beslissen. Als jij je portemonnee leeg wilt pompen door 130 km/h te rijden in plaats van 100, dan moet je dat vooral zelf weten. Want leeg gaat die portemonnee, vrienden. In die zin begrijp ik überhaupt de kritiek van linkse partijen niet. Het kabinet voert een nieuwe maximumsnelheid in, terwijl de benzineprijs lineair meestijgt. Ergo, er verandert helemaal niets op de snelweg. Toen ik gisteren met 122 km/h door de polder naar Amsterdam reed, omdat <vul hier een slappe smoes in om zo zacht te rijden>, ben ik door welgeteld vier auto's ingehaald, en één daarvan was een ambulance met loeiende sirene's.

Hier 120 km/h! (tussen 6h-9h en 19h-2h, m.u.v. Chinees Nieuwjaar)

Er is nog een reden dat ik niet helemaal tevreden ben met die 130 km/h: de vele véle uitzonderingen op de maximumsnelheid. Heb je je bolide net naar 135 km/h gestuurd (ja, ik zoek graag grenzen op), staat er plotseling een bord dat je daar 120 moet rijden tussen 6 en 9h 's ochtends, tussen 12 en 15h én tussen 19h en 2h, met uitzondering van zon- en feestdagen en Chinees Nieuwjaar. Ook leuk zijn de 80 km/h zones waar je 100 mag rijden als de zon schijnt en het niet motregent (en waar je overigens 90 moet rijden bij gladheid).

Ik zit de laatste weken dan ook nogal onzeker in de auto, bang voor de hogere boete's van (nog even demissionair) minister Opstelten. Maar eerlijk gezegd weet ik niet wat ik vervelender vind: zo'n boete, of de boze blikken van mijn medeweggebruikers als ik weer eens afrem naar 80 km/h, terwijl op het bord duidelijk vermeld staat dat de beperking alleen geldt voor de momenten dat in de aangrenzende gemeenten het jaarlijkse bloemencorso wordt georganiseerd.

Ik kan me voorstellen dat deze wirwar aan snelheidsbepalingen ook in de auto van Rutte en Samsom tot onenigheid gaat leiden. Terwijl Mark rijdt, moet Diederik én op de borden letten én zijn kinderen op de achterbank vermaken (een taak die hij zoals we weten uiterst serieus neemt). Alleen al om die reden lijkt het me verstandig als ze er nog een coalitiepartner bij zoeken. Gelet op het gedrogeerde voorkomen van Alexander Pechtold in het laatste tv-debat, zet ik mijn geld dan op Buma. Hou je ook de moraal lekker hoog.

Niels Godron is schrijver (onder meer voor 925, als enige blogger van het eerste uur die nog niet bij De Wereld Draait Door aan tafel heeft gezeten), theatermaker en groot autoliefhebber. Als hij niet aan auto's sleutelt of er in rijdt, is hij meestal goed te volgen op Twitter.