Apple iOS 6 werpt ons 10 jaar terug in de tijd

Apple's nieuwe besturingssysteem iOS 6 beschikt over 'turn-by-turn' navigatie. Dat betekent dat je - in theorie - niet langer met één hand aan het stuur het centrum van Rome moet zien te overleven, terwijl je met de andere hand een piepklein blauw bolletje in Google Maps volgt. Maar dat is ook meteen het enige voordeel van 'Apple Maps'.

De 'nieuwe' maar eenvoudige navigatiefunctie werpt de mensheid namelijk jaren terug in de tijd. En met eenvoudig bedoel ik: Amsterdam staat op de kaart, maar daarna wordt het gokken. Natuurlijk, een breuk met het almachtige Google zat er aan te komen, maar ik vraag me af waarom Apple daar niet mee heeft gewacht totdat het zelf de Nederlandse topografie wat beter in kaart had gebracht. Dat ik in Apple Maps voorlopig een probleem heb als ik weer eens een afspraak heb op het doodlopende stukje van de Elleboog in Gasselternijveenschemond, vind ik nog tot daar aan toe; ronduit klote is het dat ik de jarenlange navigatiestrijd met de vrouwen in mijn leven nu opnieuw moet voeren. 

Ronduit klote dat ik de navigatiestrijd met de vrouwen in mijn leven nu opnieuw moet voeren

We zijn terug in 2002. Ik rij met een Peugeot 105 door Frankrijk. Op de stoel naast mij zetelt een jonge vrouw waarmee ik ook nu nog door Europa reis, zij het in steeds snellere auto's. Op het dashboard prijkt een PDA met de eerste TomTom-navigatie. Het apparaat is in niets te vergelijken met de smartphones van nu. Er is bijvoorbeeld een externe gps-module in de auto aanwezig, zó groot dat mijn reisgenote een koffer thuis heeft moeten laten. Daarnaast draait een stroomgenerator waarvan de straatlantaarns in Lyon spontaan beginnen te knipperen. Maar het werkt. We rijden vanuit Groningen naar Marseille op navigatie; op een 16 mb geheugenkaart van €239,- staat héél West-Europa. Helemaal!

Maar nergens, en dan bedoel ik ook nergens op de route tussen Groningen en Marseille verliest mijn reisgenote de Michelin-kaart op haar schoot uit het oog. 'Ik wil gewoon weten waar ik ben,' verzint ze als ik haar confronteer met de onterechte argwaan tegen mijn satellietverbinding. Vlak onder Lyon worden we bij een ongeluk het platteland opgestuurd. Ik besluit de officiële omleiding niet te volgen, maar naar de TomTom te luisteren; het apparaat heeft een 'alternatieve route' gevonden. Ergens in Normandië grijpt ze in. Ik breng de rest van de reis achterin de auto door, tussen een gps-module en een stroomgenerator. Het heeft daarna nog jaren geduurd voordat mijn navigatie de Michelin-kaart mocht vervangen.

En nu, een decennium later, terwijl auto's praktisch op de automatische piloot naar Marseille rijden, introduceert Apple een navigatiesysteem dat Nederland 'ruwweg' in kaart heeft gebracht. Zie maar even of je er komt, joe! De data voor de Maps-app worden, hoe kan het ook anders, geleverd door TomTom. Ik geloof dat ik dat vanavond aan tafel nog even voor me hou.

Niels Godron is schrijver (onder meer voor 925, als enige blogger van het eerste uur die nog niet bij De Wereld Draait Door aan tafel heeft gezeten), theatermaker en groot autoliefhebber. Als hij niet aan auto's sleutelt of er in rijdt, is hij meestal goed te volgen op Twitter.