Een rare reden waarom de iPhone 5 zo'n succes is

De Vijfde van Apple doet het nu al fantastisch. Maar waarom eigenlijk? Het antwoord ziet u ook op uw kantoor.

Wat dan?
Het is nog te vroeg om te juichen voor intergalactisch iPhone 5-succes, maar de verkopen gaan lekker. How come? Ja, natuurlijk, het is een reliek uit de Jobscultus waaromheen de gelovigen zich nog altijd scharen bladiebla. En ja, het design is fantastisch, want: Apple. Maar er is meer. Iets wat het nieuwe kleinood nog aantrekkelijker maakt.

Nou, dit dus
De voorgangers van Apple's Vijfde zijn grotendeels naar de maan. Heeft u nog een iPhone 3 of 4? Dan zien ze er nu waarschijnlijk uit als een Lancia Fulvia na een regenbui; ooit zinnenprikkelende, maar nu wegrottende schoonheid. En dus wilt u een nieuwe.  Want het glas heeft zoveel sterren, dat u lijkt te beschikken over een mobiele etalegekraak. Tamelijk démodé.

Miljoenen gewonden
Een onderzoekje van de Amerikaanse verzekeringenboer Square Trade liet zien dat sinds de introductie in 2007 dertig procent van de Amerikaanse gebruikers hun iPhone beschadigd hebben én lieten maken. Er zijn dus hoogstwaarschijnlijk nog miljoenen gewonde iPhones die nooit de kundige handen van een monteur hebben gezien.

Grappig genoeg zorgt de kekke glasplaat er dus voor dat u om de twee jaar bij Apple op de stoep ligt om een nieuw apparaatje te kopen. De vorige was waardeloos, daarom wilt u een nieuwe - met verbeterde fouten. Gegarandeerd succes.