En daarom gaat Air France-KLM samenwerken met een Arabische nobody

De toenadering is helemaal niet opzienbarend.

Bladiebla
Air France-KLM gaat samenwerken met de Duitse prijsvechter Air Berlin en diens grote papa, het Arabische Etihad Airways. Volgens sommige analisten is die toenadering 'opzienbarend', het zou zelfs duiden op het verbeteren van relaties tussen Europese en Arabische luchtvaartmaatschappijen. Eindbaas Spinetta van Air France-KLM roemt de toenemende keuzevrijheid voor vlieggasten.

Allemaal blabla. Waar het werkelijk om gaat, aldus een bron tegen 925, is dat Etihad Airways eigendom is van  heule rijke sjeikmeneer Hamdan bin Zayed bin Sultan Al Nahyan. Etihad is een staatsbedrijf en staat als zodanig onder grote bescherming - en floreert onder het mecenaat van de oliesjeik, die - verrassing! - op een grote berg olie zit.

Goedkope kerosine
Dat is ook dé reden waarom prijsvechters als Emirates en Etihad Airlines het überhaupt redden: ze betalen minder voor hun brandstof. En in een tijd waarin, door dure brandstof, KLM nog net zwarte en Air-France rode cijfers schrijft, is goedkope kerosine een godallahsend.