Kassa voor Red Bull dankzij Fearless Felix

Gisteren brak Oostenrijker Felix Baumgartner verschillende records met zijn sprong vanaf de stratosfeer. Maar YouTube had ook een record te vieren. Acht miljoen mensen keken live mee. Sponsor Red Bull is lachende derde.

Red Bull Stratos wordt nu al gezien als de beste marketingstunt aller tijden. Veel vakgenoten willen er lering uit trekken. Volgens sommigen is de les in drie hoofdstukken samen te vatten: groot denken, de nieuwe media optimaal inzetten en vooral durven.

Image is key
Wat vergeten wordt is dat Red Bull een unique selling point heeft: het waaghalzen-imago. Het is stoer. Een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld biermerken en andere alcoholhoudende dranken. Dat imago wordt met stunts als die van Baumgartner optimaal gecultiveerd. Red Bull is een marketingmonster. Het heeft maar één product en toch trekt het YouTube channel meer bezoekers dan dat van Coca Cola. Knap voor een Oostenrijks bedrijf dat is opgericht in 1987.

De winst die het Oostenrijkse energiedrankjesmerk heeft geboekt is lastig in cijfers uit te drukken. Volgens Ben Sturner, CEO van (sport-) entertainment-, media- en marketingbedrijf Leverage Agency,  ligt die bij de ongekende aandacht die het merk heeft gekregen. 'De waarde voor Red Bull zit hem in de tientallen miljoenen dollars aan wereldwijde aandacht, en er zal nog lang over Red Bull Stratos gesproken worden.' Juist door de naam van de stunt kon Red Bull nooit genegeerd worden in de berichtgeving in de media.

In naam der wetenschap
En dat maakt het juist zo briljant. Red Bull claimt dat de recordpoging van Felix Baumgartner ook in wetenschappelijk opzicht wat heeft opgeleverd. Dat klopt, maar niet de wetenschap die bedoeld wordt. De beelden en cijfers  van Baumgartners stunt worden straks tot in den treure teruggehaald bij Communicatie en Marketing-afdelingen van de Universiteit. Often imitated, never duplicated.