Digitaal wint: Newsweek bij de enkels afgezaagd

De uitgever van het Amerikaanse weekblad Newsweek schakelt helemaal over naar digitaal.

15 dollar voor een jaar
De Amerikaanse bladenmarkt werkt anders dan die in Nederland. Hier moeten bladen leven van hun abonnees. In de Verenigde Staten komt het geld goeddeels van adverteerders. Dat kan ook, als je een circulatie van 4 miljoen blaadjes hebt. Je leest een jaar lang Newsweek voor slechts 15 dollar. Dat is overigens nog steeds 15 keer de prijs van het blad inclusief pand en redactie. Maar het valt in het niet bij de Nederlandse prijzen. Hier betaal je gerust meer dan 300 euro voor twee jaar harige-huisvrouwfeministen-huisblaadjes.

Maar, das war einmal. Papier is niet zo heel duur, distributie wel. Veel uitgevers hebben al gekeken naar mogelijkheden om digitaal verder te gaan. De Pers doet in Nederland een wanhopige poging. The Daily (hallo, Rupert Murdoch) mag een budget van 30 miljoen dollar stuk slaan. En blijkbaar is het dus voor een low-budget weekblad als Newsweek nu al interessant genoeg om zijn papiervoorraden af te bouwen en Rupert Murdoch achterna te gaan.

Oninteressant blad
Hebben de nieuwe media dan eindelijk gewonnen? Ok, ik geef toe, die conclusie is te snel getrokken. Wie weleens op een vliegveld Newsweek heeft gekocht, weet dat het blad al jaren niets interessants meer te bieden heeft. Wie de buitenlandse economische katernen bijhoudt, herinnert zich wellicht dat het blad precies twee jaar geleden nog ten dode opgeschreven was. Precies twee jaar? Jazeker. Je zou bijna gaan denken dat de nieuwe eigenaar afspraken heeft gemaakt met Washington Post over het twee jaar intact laten van de oude structuur.

Broedplaats voor innovatie
Noem het toeval, maar dit is al de tweede poging om uitsluitend digitaal journalistiek te bedrijven die voortkomt uit de Washington Post. Eerder verlieten John F. Harris en Jim VandeHei de krant om politico.com op te richten. Inmiddels is de site één van de toonaangevende media in Washington. Wat zit er bij WaPo in de koffie?

Vragen, vragen
Newsweek mag dan wel niet representatief zijn voor de hele bladenmarkt, reken maar dat andere uitgevers de perikelen bij het zwarte schaap onder de nieuws-weekbladen nauwgezet zullen volgen. Wat vooral een belangrijke opgave wordt: is het mogelijk om uit online advertentie-inkomsten hun journalistieke activiteiten te blijven financieren? Daarnaast moet Newsweek nu laten zien of het mogelijk is zijn huidige circulatie digitaal voort te zetten. Als in juni 2013 blijkt dat van de 4 miljoen lezers driekwart is afgehaakt, dan zal dit niet als een succes worden aangemerkt.