Spelletjesmaker wordt volwassen

Het aandeel Zynga steeg begin deze week prompt 13 procent. Die winst is inmiddels weer verdampt. De waarderingen van internetbedrijven worden steeds realistischer.



Pictionary
Soms kan het leuk zijn om de eerste groeier te zijn in een nieuwe markt. Zynga verdiende zoveel geld dat het bedrijf met groot vertrouwen de beurs op ging. Inmiddels kunnen we de conclusie wel trekken dat die stap niet bijster strategisch is gebleken. Zynga ging in december 2011 af als een gieter en luidde daarmee het einde in van de tweede internetbubbel. Deze week moest het bedrijf een afvloeiingsregeling aankondigen voor vijf procent van het totale personeelsbestand. Dat doet pijn. Te meer omdat de schuldige het klassieke gezelschapspelletje Pictionary is.

Vroeger bouwde je als zelfrespecterende zolderkamernerd je eigen webpagina's. Tegenwoordig tel je niet meer mee als je geen apps bouwt. Elk land heeft zijn eigen gamesbouwende-knuffelgymnasiast. Dan Porter en Charles Foreman waren ietsje ouder toen ze in 2006 begonnen met hun bedrijfje OMGpop. Vijf jaar later boekten ze hun grote succes. Een Pictionary-smartphone-app die de naam Draw Something kreeg, werd door de media al voor aanvang tot een kaskraker gebombardeerd.

Kat in de zak
Concurrent Zynga maakte het van dichtbij mee. Op de eerste succesgolf stapte de spelletjesboer in. In al zijn enthousiasme liet een Business Insider-redacteur analyst Simon Khalaf zelfs roepen dat de oprichters 800 miljoen dollar op tafel lieten liggen. Achteraf was de aanschafprijs van 210 miljoen dollar misschien een beetje aan de hoge kant. De gemiddelde speler was na drie weken alweer weg. Het maandelijkse aanbod voor een speciaal virtueel verfkwastensetje is het enige restant op uw telefoon van wat ooit the next big thing was. Zynga heeft flink moeten afschrijven op de aankoop en noteerde mede daardoor over het afgelopen kwartaal een verlies van 52,7 miljoen dollar.

Komt het nog goed?
Heel veel zorgen hoeven de heren en dames bij Zynga zich ook weer niet te maken. De spelletjesmaker was het eerste bedrijf dat maximaal profiteerde van de groei van Facebook. Vermoedelijk krijgt u nog steeds jeuk van de gedachte aan de overvloedige stroom aan FarmVille-uitnodigingen. Tegenwoordig heeft de game-bouwer zijn prioriteiten verlegd naar spelletjes met echt geld. In samenwerking met RocketPlay biedt het u de mogelijkheid uw geld met nog grotere bakken tegelijk te verkwisten terwijl u televisie kijkt. Of op Facebook zit natuurlijk. Want als Zynga één ding in zijn oren moet knopen, dan is het dat een schoenmaker altijd bij zijn leest blijft.