Volvo XC60 T6: veiligheid | blijheid [AUTOTEST]

Voor als u hoog wilt zitten, maar toch minimaal 300 pk, vierwielaandrijving en drugsdealerwielen nodig heeft.

Dik, maar duur
De XC60 ziet er in de geteste uitvoering lekker sportief uit. En het blijft niet bij uiterlijkheden: onder de kap ligt een zescilinder met meer dan 300 pk. De motor klinkt goed, zeker met wat heftiger accelereren. Voor bijna alle situaties is de auto ook meer dan snel genoeg. De standaard automaat schakelt vlot en voldoet prima voor zowel ontspannen als sportief rijgedrag. Dit sportieve gedrag van een verder tamelijk corpulente auto, heeft wel een prijs. De Volvo verbruikt met een vlotte rijstijl ongeveer een liter benzine op 8 kilometers. In de stad wordt dit zelfs 1:6. Met de huidige prijzen doet dat toch een beetje pijn.

Ook pijnlijk is de aanschafprijs van de testauto. Een standaard XC60 T6 is er vanaf 66.000 euro. De auto die wij rijden - met R-design pakket voor dikkere bumpers, grote wielen en een keur aan andere opties – kost echter bijna 90 mille. Bijna een ton voor het kleinere broertje van de XC90 dus. Is het overigens wel deels waard. Wat dacht u bijvoorbeeld van het schuifdak – een optie van 1.770 euro – dat heel veel licht in het interieur brengt. Een aanrader.

Nog meer vinkjes op de optielijst
Dat de auto 90 mille kost zien we niet aan alles af. Het dashboard is van bijvoorbeeld precies hetzelfde materiaal als van een instap-XC60. Het is niet slecht, maar voor dit geld had het beter gemogen. Net als de geluidsinstallatie. In een auto van 0,9 ton verwachten we meer dan His master's voice. De standaardinstallatie in de Volvo klinkt minder dan die van een 10 jaar oude Ford Focus. En nu we toch bezig zijn: het leder van de – niet elektrisch verstelbare (!) - stoelen mag ook van een mooiere kwaliteit.

Overigens zijn deze ‘problemen’ wel te verhelpen. Zo kunt u duurder leder kopen, zijn elektrische stoelen een optie en kunt u voor een paar honderd euro een prima audio-installatie laten monteren. Toch zouden dit geen opties moeten zijn voor deze prijs, vinden wij. Waar de auto geen tekort aan heeft, is de eindeloze hoeveelheid veiligheidssystemen.

Safety first
Een piepje klinkt door de auto. Net een wiel over de streep. Een knipperend lampje. Misschien net iets te enthousiast deze bocht genomen, maar we hebben vierwielaandrijving, dus dat moet kunnen. Maar dan: knipperende rode lampen onder de voorruit vergezeld van een alarmsignaal waar een luchtalarm uit 1944 bij verbleekt. Een Ford Transit nam zijn bocht wat ruim waardoor we even moesten bijsturen. Vond de auto.

Op de snelweg gaat de radargestuurde cruisecontrole aan. Op standje bumperkleven blijft de auto op ongeveer 1,4 seconde van de voorganger. In werkelijkheid is het ruimte genoeg. In de Randstad werkte het minder, omdat overige verkeersdeelnemers vonden dat daar nog best een auto tussen past. De Volvo remt dan vervolgens weer af totdat er weer 1,4 seconde tussen zit en het tafereel herhaalt zich. Op een lege snelweg is het echter ideaal. Alle systemen aan en u kunt rustig uw favoriete tijdschrift lezen. De auto piept u wel bij de les en remmen doet-ie automatisch.

Het mag heel veilig zijn, leuk is anders. Vooral omdat de piepjes dwars door alles heen gaan, niet in de laatste plaats merg en been. Of het nu muziek, het navigatiesysteem of het motorgeluid is. Om ongestoord auto te kunnen rijden moeten de veiligheidssystemen eigenlijk af staan. Op BLIS – het systeem dat waarschuwt als er iets in uw dode hoek gebeurt – na dan. Dat is namelijk wel een handige feature, zeker aangezien de XC60 wat hoger is.

Waarom een XC60?
Voor wie is de XC60 T6 nu eigenlijk een ideale auto? Eigenlijk is het een auto met twee gezichten. Hij is snel en direct genoeg om stevig mee te rijden, maar tegelijkertijd zo gelardeerd met (optionele) veiligheidssystemen dat  een willekeurige twaalfjarige er een wheelie mee kan.

Mocht u beschikken over een wederhelft met een verschrikkelijke rijstijl, dan is het een lekker veilige keuze. Zelf zet u alle veiligheidssystemen uit en kunt u knallen met de zescilinder. En zodra uw partner ermee gaat rijden, schakelt u de piepjesbonanza weer in. Wel zo veilig voor de medeweggebruikers. Al kunt u dan misschien beter het geld dat de veiligheidssystemen kosten, investeren in een fiets voor uw partner. En van de overgebleven pecunia kunt u dan ‘Premium Audio’ nemen. Of beter leder.

Cijfers en feitjes:
De prijslijst van de Volvo XC60 begint bij €46.585. Een T6 AWD is er vanaf €65.695. De geteste uitvoering met R-design bodykit en een vrachtlading opties kost net geen €89K.

De XC60 T6 heeft 304 pk en 440 NM koppel en gaat van 0-100 in 7,3 seconden.

Alternatieven: Audi Q5, BMW X3, Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLK