Nederland vuistdiep in Russische wapenleveranties aan Bashar Al-Assad (deel 2)

Vorige week zagen we dat de leveranciers van wapens aan het Syrische leger Nederland als fiscaal tussenstation gebruiken. Door een Nederlandse brievenbusvennootschap op te richten, kan een bedrijf de effectieve belastingdruk verlagen. Deze werkwijze is compleet legaal, maar nu hebben we wel een club illustere bedrijven op ons grondgebied. Rostec, dat Mig29-straaljagers aan Assad, maar ook Noord-Korea levert, en in Iran en Syrië (militaire) vrachtwagens en pantserwagens bouwt, is er een van. Maar er is meer aan de hand.

In de inventaris van de Syrische luchtmacht zien we naast Russische ook Franse toestellen. Het VIP-transportvliegtuig van de top van de Syrische luchtmacht, bijvoorbeeld, is de Falcon 900 van Dassault. Dat is een groot Frans defensie-conglomeraat, met onder meer belangen in het Nederlandse Thales. Het pan-Europese defensiebedrijf EADS is een van de grootste aandeelhouders in Dassault, waarover later meer. Dassault had ook een contract binnengehaald voor de levering van gevechtsvliegtuigen aan de Libische dictator Khadaffi, maar dat ging helaas niet door.

De relatie tussen Dassault en Syrië is niet helemaal fris, to say the least. Dankzij een vliegtuigspotter weten we zeker dat Syrië de Falcon 900 inderdaad heeft gekocht, en het ook gebruikt. Luchtmachten gebruiken dit toestel ook voor maritieme patrouilles. Dat werkt als volgt. Als Assad een aanval van Amerikaanse schepen met kruisrakketten vreest, dan kan hij de Falcon 900 gebruiken om de Middellandse Zee in de gaten te houden. Zo is hij vroeg op de hoogte van een aanval. De binnenkomende kruisrakketten kunnen onderschept worden door het Syrische luchtafweergeschut. Dat die laatste effectief is, is bewezen. In 2012 schoot deze, al dan niet per ongeluk, een Turkse straaljager uit de lucht.

Als Assad wil terugslaan tegen de Amerikaanse schepen, kan hij zijn Mig29-straaljagers beladen met Yakhont-raketten, die worden geleverd door het NPO, een dochter van Rostec. Een logisch doelwit voor Amerikaanse kruisrakketen is de Kamaz-fabriek in Syrië. Deze levert trucks voor civiele doeleinden, maar uit propagandamateriaal van Syrische extremisten weten we dat de Syrische landmacht ze ook gebruikt voor troepentransporten in dichtbevolkte gebieden. Kamaz heeft een vennootschap op Schiphol, terwijl het 'hoofdkartier' van EADS in Leiden zit.

Zo vader zo zoon

De relatie tussen Frankrijk en Syrië gaat verder terug. Volgens Dassault zelf, is de Falcon 900 pas sinds 1984 in productie. Het is onbekend wanneer Syrië deze order plaatste, maar dat moet dus na 1982 zijn geweest. In dat jaar was er ook een opstand in Syrië gaande, maar dan tegen Hafez, de vader van Bashar. De situatie van toen lijkt enigszins op die van nu. De Syrische stad Hama viel compleet in handen van de Islamitische opstandelingen. Hafez liet het Syrische leger, onder leiding van zijn broer Rifaat, de stad in 27 dagen compleet in de as leggen. Er vielen tienduizenden burgerdoden, en duizend Syrische militairen sneuvelden ook. Een Franse journalist confronteerde Rifaat hier in een interview mee, en beschuldigde hem ervan 10.000 ongewapende burgers te hebben vermoord. Die reageerde daar woedend op: hij zou minstens het dubbele aantal ‘terroristen’ hebben gedood.

Dat was kennelijk geen reden voor de Franse regering om een wapenboycot tegen Syrië in te stellen. Sterker nog, Frankrijk leverde na ‘Hama’ tientallen Gazelle-helicopters aan Syrië. Intussen ontving de Israelische marine Franse Panther-helikopters, die door een voorloper van EADS werden gemaakt. Frankrijk leverde toen dus helikopters aan zowel Israël als Syrië, hoewel die twee landen met elkaar in oorlog waren. Dat is lekker geld verdienen. Nu is het juist Frankrijk, dat aanstuurt op een optreden tegen Syrië.

Iskander

Het pijnlijke aan het gebruik van een Nederlandse fiscale route door Rostec, is dat dat bedrijf ook de Iskander 9K720 verkoopt. Dit systeem bestaat uit een radar en een mobiele lanceerinrichting, om een raket af te vuren die op grote afstand clusterbommen verspreidt. De Nederlandse cameraman Stan Storimans kwam tijdens de Georgische oorlog met Rusland om het leven door juist dit wapen. Een clusterbom is een wapen dat boven het doel uiteenspat in duizenden, ongeleide kleine bommetjes. Militairen, en burgers die de pech hebben in de buurt te verkeren, worden dus op willekeurige plaatsen op het lichaam geraakt. Rostec kan wel pochen met een 'zeer precies wapen van een nieuwe generatie', door de dood van Storimans en zijn collega Zadok Yehezkeli weten we hoe dat dat er in werkelijkheid uitziet.

(Foto RTL)

Volgens Wikileaks heeft Assad 24 lanceerinrichtingen besteld bij Rostec, om de Patriotrakketen die Turkije beschermen, te neutraliseren. Nu worden die Patriots juist bemand door het Nederlandse leger. Rostec schermt op zijn website dan ook met het feit, dat de Iskander een ‘geloofwaardige afschrikking is tegen de expansie van de NAVO’. Nederland hoort dus bij de selecte club gekke Henkie-landen, die een producent van wapens belastingvrijstelling geven, terwijl diens wapens op de eigen militairen gericht staan. Het enkele feit, dat Rostec brievenbusvennootschappen gebruikt op ons grondgebied is voldoende aanleiding voor die stelling. 

Bleeder

Bedrijven maken juist van deze truc gebruik, om winsten op fiscaal vriendelijke wijze door te sluizen van een dochter naar het moederbedrijf: dat is de enige reden, waarom het zin heeft om een Nederlandse tussenvennootschap op te richten. De partij die daar het meeste nut van ondervindt, is dus de vennootschap die in de top van de BV-kerstboom zit, in dit geval Rostec. Dat levert aanvalshelikopters aan dictator Omar Al-Bashir, die bij de Zuid-Sudanese genocide 2 miljoen zwarte burgers doodde, en tegen wie Nederland een arrestatiebevel tegen heeft uitgevaardigd. Het verkoopt ook zonder schaamte het Iskander-systeem, dat een ‘geloofwaardige afschrikking’ is tegen de NAVO, waardoor die raketten feitelijk op Nederlandes gericht staan. Toch tekende DSM eerder dit jaar, met goedkeuring van onze Minister-President, een overeenkomst om kogelvrije vesten te maken.

In een reactie gaf DSM aan niet uit te kunnen sluiten dat deze ook aan de Syrische landmacht geleverd kunnen worden, maar dat het wel meent dat een kogelvrij vest op zich geen wapen is. Toch is het opmerkelijk dat de Nederlandse bedrijven en overheid actief samenwerken met Rostec, gezien het bovenstaande. We hadden dit bedrijf ook helemaal links kunnen laten liggen.

Rostec gebruikt Nederland dus actief als belastingparadijs. Levert dat ons nu ook iets op, in de vorm van banen of belastinginkomsten? Niet echt. Een van de 'Nederlandse' bedrijven onder Rostec heeft een joint venture met Vimetco, een mijnbouwbedrijf. 60% van de aandelen daarvan zitten weer bij een ander Nederlands bedrijf. Nu maakt Vimetco helaas verlies, waardoor het vorig jaar €30 miljoen aan belasting kon terugvragen van de landen waar het een zetel heeft. 925 vogelt nog uit welk gedeelte daarvan precies voor rekening van Nederland komt, maar de betrokkenen werken niet heel erg mee, zoals u zult begrijpen. Nederland kan hier dus wel enkel een verlies op maken.

Al deze bedrijven met een kantoor in Nederland, zoals Kamaz, Vimetco, en Alliance Rostec, hebben wereldwijd productielocaties met tienduizenden werknemers in dienst. Van al deze banen, hebben we er welgeteld één naar Nederland kunnen herleiden. Het betreft een bankier van ING, ene Bernard, die voor €129.000 een schnabbel heeft in de audit-commissie van Vimetco. Verder hebben deze bedrijven geen enkele werknemer in Nederland.

Nederland faciliteert Rostec dus, omdat dat bedrijf de effectieve belastingdruk kan verlagen door Nederlandse brievenbusvennootschappen op te richten. Hiermee steunen we enige bedrijf dat Assad nog van wapens voorziet. We verdienen hier helemaal niets aan, en banen levert het ook al niet op. Morgen gaan we de Nederlandse regering vragen waarom er geen boycot is ingesteld tegen Rostec. Ook gaan we erachter komen, waarom Nederland via de EU subsidie geeft aan EADS.