Twitter? De beursgang van condoommaker Durex is pas bevredigend

Twitter wordt vandaag een publiek bedrijf. Saai, het zoveelste tech-bedrijf. Doe ons maar de beursgang van Karex, de producent van Durex.

Het is natuurlijk nog maar de vraag of de beursgang van Twitter goed verloopt. In ieder geval zeker is dat de beursgang van Karex - ongeveer aan de andere kant van de wereld - al wel een succes is.

Warm bad
Karex fabriceert onder contract de bekende Durex- en Lifestyles-condooms. Gisteren werd het bedrijf warm verwelkomd op de aandelenmarkt van Maleisië.

Op zijn eerste dag maakte het aandeel een koerssprong van meer dan 30%. De introductieprijs was vastgesteld op 1,85 ringgit (de munt van Maleisië) en het aandeel eindigde op 2,45 ringgit.

Wie de condoommarkt bekijkt, weet dat de euforie rond de beursgang van Karex gerechtvaardigd is. Het glibberige rubber heeft namelijk een aardig groeipotentieel, met dank aan ngo's zoals Unicef die hard hun best doen om Afrika en Azië aan de condooms te helpen. 

Een overschot aan vraag
Bovendien is er momenteel al een tekort van het veiligdheidsrubber, stelt Lee Yen Ling in zijn rapport Rising to the Occasion. 'There is a shortage of condom supply in the market, as reported by the various NGOs and government agencies', aldus de analist van Maybank.

Daar komt bij dat de wereldbevolking nog steeds groeit. En mensen houden van seks, maar niet zozeer van zwanger worden. 

Nog meer seks
'We believe that the consumption of condoms will rise in tandem with the growing world population, which is currently increasing by 1 billion people every 12 years and is expected to reach 8.1 billion by 2025', rekenen analisten van de bank RHB uit.  

Karex is met een marktaandeel van 10% de grootste condoomproducent ter wereld en gaat waarchijnlijk profiteren van de groeiende markt. Dat kan niet anders met zulke reclames. Sex verkoopt.