Bankiers van Citigroup gaan Man In The Mirror zingen op de Britse televisie

De duitendelvers van Citigroup willen graag laten zien dat ze mensen zijn van vlees en bloed in plaats van 'een stelletje monsters' die de 'financiële apocalypse' plannen.

Liborfucken, woekerpolissen, ongegeneerd graaien, credit default swaps, huizenprijzen opblazen. Bankiers worden als demonen gezien die geld zuigen uit onwetende burgers. De financiële industrie heeft in de afgelopen jaren veel dollars en tijd gestoken in het oppoetsen van haar imago. Van feel good-advertenties tot openbare mea culpa's. 

De stem van Citigoup
Van al die acties, komt Citigroup nu wel met de amusantste poging tot ereherstel. Het Londense kantoor van de Amerikaanse bank Citigroup doet deze week mee aan het populaire tv-programma The Choir op de Britse nationale zender BBC. 

In The Choir worden bepaalde instituties gevolgd tijdens het oefenen van een aantal zangkoorliederen. Uiteindelijk moeten de deelnemende teams in een show het tegen elkaar opnemen. Dit jaar zijn het bedrijven die mee mogen doen aan The Choir. Zo doet bijvoorbeeld ook supermarkt Sainsbury mee. Het programma trekt ongeveer 2,6 miljoen kijkers per aflevering. 

Wij geen monsters
Is het wel verstandig van Citigroup om mee te doen? 'We ultimately won't know how this will play out until it airs', zegt James Bardrick tegen The Wall Street Journal.'But if people get to see that we're not a bunch of monsters hiding behind our screens and planning financial apocalypse, we'll have done the industry a small service.'

Bardrick is Citigroup's hoofd van European banking. Hij leidt het project leidt en dient als tenor in het koor.

Een reputatiesucces moet zeker niet worden uitgesloten. In 2011 wekte een koor, bestaande uit de partners en vrouwen van Britse militairen in Afghanistan, veel sympahtie. Hun lied kwam zelfs op één in de beste kerstliedjes van dat jaar. 

De man in de spiegel
Citigroup heeft drie songs gekozen: het operalied Flower Duet het gospelnummer Shackles en Man in the Mirror van Michael Jackson.

Die laatste keuze is niet geheel toevallig.  'Man in the Mirror" is a very reflective song, perhaps suitable for bankers: "Take a look at yourself and make a change," ', zegt David Poole, die als hoofd van private banking rijkaards nog rijker probeert te maken. 

Poole: 'We spent a lot of time looking at the lyrics and thinking about what it meant. Because it has been a tough last few years and as bankers we've had a lot of reflecting to do.'

Well, there you go: