Bijna premium: Opel Cascada

Opel probeert met de Cascada een betaalbare cabriolet te maken die de uitstraling heeft van een auto uit een duurder segment. Wij mochten gaan kijken of dat een beetje is gelukt.

Knoppen

Als we op de Cascada af lopen zijn we positief verrast. Het exterieur is namelijk behoorlijk geslaagd. De auto heeft wat mooie details en goede lijnen. Bijna doet hij ons vergeten dat het een Opel is waarnaar we kijken. Ja, het merk van de Kaddett, de Tigra en de Vectra. Niet meteen toonbeelden van stijl. De Cascada is het nieuwe Opel, als we de marketingpraat mogen geloven. Een welkome verandering, als het aan ons ligt.

In het interieur vallen de velen (lees: een achterlijke hoeveelheid) knoppen op. Daar kan Opel nog wel wat leren van de duurdere merken, die juist alle knoppen hebben laten verdwijnen. De techniek is er, want in de nieuwe Insignia zijn de meeste functies op een BMW i-Drive/Audi MMI-achtig systeem te bedienen. Waarom het dan niet in de Cascada zit, snappen we niet helemaal. Zal ook wel weer met marketing te maken hebben. De Insignia is het topmodel, de Cascada valt daar net onder...

Dieselen

De testauto is een 195 pk sterke 2,0 liter diesel. Twee turbo’s, 400 Nm koppel. Extreem snel is hij niet, maar wel vlot genoeg om mee te cruisen. Met de dieselmotor kunt u ook bijna 1 op 20 rijden. Naar de Provence op een tankje diesel moet dus lukken. Verzint u er gewoon het motorgeluid van een F-Type bij, komt het toch nog goed.

De materialen in het interieur doen goed aan. Het leder van de stoelen zou zo in een Audi kunnen zitten en het stuur is dik en ligt fijn in de hand. Ook is er een sportstand, waarmee de klokken een rode tint krijgen en de aandrijving wat feller gaat. Op enkele gladde haarspeldbochten was de standaard stand eigenlijk beter, omdat in ‘Sport’ de tractiecontrole wat speelser is.

Duim omhoog

De testrit was in Kroatië. Goedkoop vakantieoord voor vele landgenoten, maar ook de plek waar Russen hun jachten laten overwinteren. In een jachthaven in Split, Kroatië, gingen we tussen de Russische jachten even vragen wat ze van de Opel vonden. Er waren slechts een aantal mensen, maar de eerste reacties waren positief. Een stukje consumentenadvies dus: Russische jachteigenaren geven een duim omhoog.

Als u golft, is de Opel ook een prima wagen. De bank kan plat en dan passen er zeker twee golftassen in de auto. U kunt ook beter twee golftassen achterin willen leggen dan dat u twee volwassenen op de achterbank kwijt wil raken. Tenzij die mensen geen knieën hebben, wordt dat een behoorlijk krappe bedoening. In dat opzicht is hij ruimer dan zijn prijsgenoten, al heeft Audi nu de nieuwe A3 cabriolet. En in de sedan van die auto konden we met vier man zitten.

Oordeel

De Cascada is een stap in de goede richting van Opel. Zodra halve Dixons op het dashboard plaatsmaakt voor een overzichtelijk systeem is het ook een auto die kan concurreren met de premiums van deze wereld. Dus Opel, doe er wat aan.

★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ☆ ☆ ☆ 

7 / 10

En omdat u zich al afvroeg wat daar nou in de haven lag. Nou, dit. Zeer - ahem - smaakvol.