[KELDERCAM] Wie stopt de Fietsers Vrijstaat Amsterdam?

Tegen koorts helpt penicilline, een sprinkhaanplaag wordt bestreden met sproeivliegtuigen en tegen aanzwellende hordes bureaucraten helpt - soms - een rechts kabinet. Maar wat te doen tegen de tweewieler-epidemie die onze hoofdstad teistert? Amsterdam is verworden tot een vrijstaat voor fietsers. Ze houden zich aan geen enkele regel. En de wet steunt ze in hun wangedrag.

Rijdt u weleens in de binnenstad van Amsterdam? Sterkte. Want als uw hartkleppen al niet beginnen te ratelen van het onnavolgbare stratenplan en de rondscheurende koeriers en scooters, dan zijn er altijd nog wel enige tientallen exemplaren van die uiterst beschermde diersoort die u het leven als automobilist onmogelijk maken: fietsers.

Fiets-fundamentalisten

Wordt dit de noodkreet van een gefrustreerde autobezitter? Jazeker. Maar evenzeer de bede van een bewoner die zelf  door de grachtengordel trapt en wandelt. Ik was een dik decennium weg uit de binnenstad, maar concludeer na mijn eerste maanden proefverlof: er is veel veranderd, en helaas niet allemaal ten goede. Fietsers zijn totaal losgeslagen. Ze gedragen zich als ongedierte, maar verdienen officieel nog steeds de status van Onaanraakbare. Er zijn vele ondersoorten van deze species. Van de sympathieke amateurs die rondslingeren over de rijbaan en de stoep  tot de verbeten fietsgelovigen die grommend over de gracht gaan en trachten hun gal over auto's heen te spuwen - soms letterlijk, zoals ik als berijder van cabrio's soms constateer als er weer een groene klodder op het leer is beland. De interessantste categorieën kwam ik tijdens draaidagen in de PC Hooftstraat tegen. Daar slingert een onafzienbare stoet vrolijke toeristen op huurfietsen door de straat, afgewisseld door woest trappende en naar parkerende auto's scheldende fietsforenzen. Ze banen hun weg door de gehate luxe koopgoot op weg naar de gesubsidieerde huurflat aan de arme kant van het Vondelpark. Het grappige is dat het agressieve gedrag van dergelijke fiets-fundamentalisten in geen enkel opzicht strookt met hun overigens keurige burgerlijke voorkomen. Maar zodra ze op die tweewieler stappen gaat de knop om en beginnen ze een ideologische strijd tegen het kapitalistische speelgoed - de auto. Allemaal tot uw dienst, maar welke politicus heeft het lef de Fietsers Vrijstaat een ferme halt toe te roepen?

Als aanhanger van 'Groen Rechts' ben ik een voorstander van een autoluwe binnenstad, simpelweg omdat de mooiste stad van het noordelijk halfrond niet gebouwd is op lelijk, smerig en lawaaiig eenentwintigste eeuws verkeer. Mijn standpunt over de auto is simpel: vrijwel iedereen met een normale baan en gezin heeft zo'n ding, dus zorg dat ze die lelijke blikken zo snel mogelijk onder de gracht parkeren. Dat kost een paar centen, maar scheelt rondjes rond je eigen huis rijden. Wie in Amsterdam wil wonen moet dat er maar voor over hebben. Punt. De grachtengordel krijgt er z'n oude glorie voor terug, en van de opgeheven parkeerplekken aan de Prinsengracht maken we een joggingparcours. Dan hoeven al die in hippe Adidas-outfit rondhollende dametjes 's avonds het park niet meer in om aan hun gerief te komen. Maar dat terzijde. 

Fietsers & fatsoen, een lastige combi

Terug naar de fietsers. Iedereen in de Lage Landen is gewend om met tegenwind naar en ván school te trappen. Prima jeugdzonde. En niets mooiers dan Amsterdam vanaf een fietszadel. Ik ben, laat dat duidelijk zijn, vóór de fiets als vervoermiddel. Maar er is de laatste jaren iets merkwaardigs gebeurd. Er lijkt een scooter- en fietsepidemie losgebarsten, waarbij de tweewielers zich opvallend zelfverzekerd onttrekken aan iedere fatsoensnorm. En omdat het aantal zelfs volgens officiële statistieken van de gemeente is verdubbeld tot zo'n negenhonderdduizend, staan ze niet alleen bij de duizenden geketend aan bruggen en hekken, maar behouden zich in het verkeer alle rechten voor. Voorrang verlenen op een kruising met haaietanden? Nooit van gehoord. Een andere weggebruiker enige manoeuvreerruimte gunnen? Hoezo? Rot op, k*nk*rl*ider!! Stoppen voor rood licht? Wahaha, laat die van rechtskomende auto die door groen gaat even lekker de t*ring krijgen! Zo trekt een losgeslagen legioen verkeersdeelnemers door de stad. Als libertariër heb ik wel enige affiniteit met die rebelse stijl. Het past ook bij de republiek die Amsterdam heet. Maar wat te doen al het mis gaat, en zo'n druk bellend meisje, aan de verkeerde kant van de weg tegen het verkeer intrapt.... en tot stilstand komt tegen jouw omzichtig manoeuvrerende Maserati. 

Dat gebeurde mij onlangs, toen ik stapvoets mijn parkeergarage aan het Singel uitreed. Een jongedame trapte vanuit mijn dode hoek de grille van mijn bejaarde Italiaan binnen. Aanvankelijk schrok ik, maar toen de schade aan fietser en vierwieler bleek mee te vallen, werd ik nijdig. Ik zag mij geconfronteerd met artikel 185 Wegenverkeerswet. Die wet en de rechterlijke uitspraken eromheen maken de automoblist feitelijk vogelvrij. Fietsers die de wet overtreden - lees: vrijwel alle fietsers in Amsterdam - worden vrijwel altijd in het gelijk gesteld. Of ze nu door rood gaan, tegen het verkeer intrappen of weigeren voorrang te verlenen: de auto is de Sjaak. Als sterkere verkeersdeelnemer is de automobilist vrijwel risicoaansprakelijk. Alleen indien de auto 'roekeloosheid' door de tweewieler kan aantonen kan de rechter anders besluiten. Praktisch komt het er op neer dat indien de fietser alleen aansprakelijk is indien hij/zij volkomen gedrogeerd, zonder licht, over de stoep uit een onmogelijke hoek zwalkend op een auto inrijdt. In alle andere gevallen luidt het vonnis op z'n best dat de schade gedeeld wordt. Dat komt maar zelden voor. Eigenlijk komt een fietser overal mee weg. Tsja, dan had u maar niet zo stom moeten zijn om auto te gaan rijden in Amsterdam. Je kunt veiliger met een bloedende wond de Timor Zee inzwemmen.     

Hoe dit sprookje afloopt? De fiets wint, uiteraard zonder sorry te zeggen. Ik heb onmiddellijk aangeboden alle schade op mij te nemen, maar behield mij wel het recht voor te procederen. Mevrouw fietste vrolijk verder - 'Sorry, ik heb een afspraak, ik moet door' - en ik bleef achter met de nimmer kinderachtige nota van de firma Kroymans (nou ja, het viel nog mee, slechts €2544,27).

 

Wetswijziging gewenscht

Wie roept de fietsanarchie een halt toe? Niet alleen om auto's te beschermen tegen fietsvandalen, maar ook om te voorkomen dat nog meer scooters en fietsers sneuvelen. De meesten hebben niet alleen geen benul van verkeersregels, ze lijken ook totaal niet te snappen hoe een auto werkt. Zo'n vierwieler is nu eenmaal minder wendbaar dan een fiets en beschikt over design-onvolkomenheden als bumpers, deuren en 'dode hoeken'. Mooi debat voor de aanstormende raadsverkiezingen. Mag ik alvast wat wetswijzgingen voorstellen? 1. Ja, sorry, fietsers die de wet overtreden gaan niet vrijuit. 2. Excuus, meisjes, maar doe dat bellen met vriendinnen maar even niet meer op de fiets. 3. Alle auto's onder de grond parkeren, en wel zo snel mogelijk.