Op een bierviltje: museumbezoek van Obama kost $1,7 miljoen

De entrée van Obama zag er indrukwekkend uit, nietwaar? Toch kost een uurtje Rijksmuseum voor de POTUS de Amerikaanse belastingbetaler minstens $1,7 miljoen. Dat zit met name in die paar helikopters, deze alleen al zijn duurder dan het complete Nederlandse leger op jaarbasis.

Toegegeven, het is een beetje flauw: kijken wat het culturele tripje naar het museum nou kostte. Maar goed. De vlucht van Air Force One van Washington naar Schiphol negeren we hierbij. Deze kosten worden nu eenmaal altijd gemaakt, maar die voor de helikopters niet.

Die vloot bestond uit vier aangepaste Sikorsky ‘Black Hawk’ helikopters, die in de VS voor nogal wat controverse hebben gezorgd. Na 11/9 maakte de regering zich zorgen om de veiligheid van het presidentiële transport. Daarom werden de speciale toestellen voor $11 miljard aanschaft, een budgetoverschrijding van bijna 100%. Dat is het twintigvoudige van de stuksprijs van de originele versie, maar deze helikopters beschikken dan ook over allerlei technische snufjes die natuurlijk grotendeels onbekend zijn bij het publiek.

Voor het transport van slechts één man zijn er 28 toestellen gekocht, waarvan er om veiligheidsredenen telkens minimaal vier worden ingezet . Met geluk kan de US Airforce er 7.000 vlieguren uithalen. De dramatische intocht op het museumplein koste daarom €343.000 aan alleen al afschrijving, als we uitgaan van een heen- en terugvlucht van elk een uur. Natuurlijk vliegt Obama niet rechtstreeks per Black Hawk van Edwards Airforce Base naar Schiphol. De complete helikoptervloot wordt met twee C5-vrachtvliegtuigen vervoerd. Bij een aanschafprijs van een kwart miljard per stuk (inclusief upgrade), een vlucht van 6.100 kilometer en een prijs van $3 per gallon aan kerosine kost het transport (heen en terug) ruim vier ton in euro’s.

Tot slot vloog er een Nederlandse NH90 mee, die slechts €30 miljoen kost en een langere levensduur heeft, namelijk 10.000 uur volgens de fabrikant. Die is overigens voor 5,5% in Nederlandse handen, via het restant van Fokker. Deze inzet zal een bescheiden €12.000 hebben gekost. Bij elkaar opgeteld is dat een prijskaartje van €1.305.309, en dan rekenen we alleen maar slijtage en kerosine voor de trans-Atlantische vluchten.

Is dat veel? Valt te bezien. De hele top schijnt miljarden te kosten. Aan de andere kant, uit de kringen rond het hogere escort-segment begrijpen we dat de diplomaten €600 per uur voor ‘ontspanning’ betalen, aldus Z24. Bij 2.500 diplomaten betekent dat twee uur vermaak per dag hard onderhandelen, en dan is er nog een kwartiertje over voor een sigaretje en een goed gesprek. Hopen dat Obama volgende keer de trein pakt. Of gewoon de auto.