Facebook koopt Virtual Reality firma: investeerders teleurgesteld

Oculus deed lief op Kickstarter maar wordt nu gekocht door Facebook. Ho ‘ns! Bonus: overnametabel.

Gisteren heeft Facebook Oculus gekocht. Is nog dubieuzer dan de overname van WhatsApp. Dus voordat iedereen er een waardering op gaat los laten trappen wij deze open deur wel vast in: Facebook betaalde veel te veel ja. $2 miljard. Kansen zijn er wel. Een indicatie van de aandacht die Oculus krijgt: op Kickstarter haalde het al $2,4 miljoen op en 75.000 ontwikkelaars bestelden inmiddels de software van het bedrijf.

Google Glass Oculus Rift
En wat doet Oculus? Deze nerds zitten in de Virtual Reality (hierna te noemen VR). Oculus heeft een VR-bril, de Oculus Rift, en men maakt ontwikkelaarssoftware voor VR. Precies. Een soort Google Glass maar dan nog lelijker. Wat Facebook daar mee moet weet niemand, zelfs Mark Zuckerberg niet. Oculus CEO Brendan Iribe liet weten nu graag samen met Zuckerberg de toekomst uit te vinden en Zuckerberg vindt het wel lache dat je met de bril het gevoel kan krijgen dat je ergens anders staat. Maar wat heeft dat met Facebook te maken? Filmpje over Oculus:

De samenwerking wordt wat arbitrair. Oculus blijft kantoor houden in Irvine, honderden kilometers bij Facebook vandaan, Oculus zoekt naar toepassingen in gaming maar Facebook wil daar zelf ver vandaan blijven en Facebook zou vooral gebruikersaantallen belangrijk vinden en die moeten hier nog vrijwel helemaal ontstaan. 

Cash out
De grote winnaar van deze deal is Formation 8. Deze firma stopte vorig jaar $12,5 miljoen in Oculus en krijgt daar nu $100 miljoen voor terug (!!). Investeerders die op Kickstarter geld in Oculus gestopt hebben zijn over de zeik: John Wolf:' I would have NEVER given a slingle cent of my money to Oculus if I had known you were going to sell out to Facebook. You sold all of us out.’ En ‘What was once an inde dream is now a corporate cash cow. God, I want a refund so badly’. Snappen wij deels maar aan de andere kant: weinig Kickstarter-projecten kunnen spreken van een dermate succesvolle exit. 

Lijstje
Mark Zuckerberg wist ook te melden dat hij niet maandelijks miljarden ging uitgeven aan overnames, en dat deze na Instagram en Whatsapp voorlopig even de laatste $2 miljard uit de M&A-kas is. Staatje met wat Zuckerberg & Co. tot nu toe kochten (vaak zijn de bedragen helaas niet bekend gemaakt):

# Jaar Bedrijf Betaald
1 2005 facebook.com domeinnaam $200,000
2 2007 Parakey  
3 2008 ConnectU $31.000.000
4 2009 FriendFeed $47.500.000
5 2010 Octazen  
6 2010 Divvyshot  
7 2010 Friendster patents $40.000.000
8 2010 ShareGrove  
9 2010 Nextstop $2.500.000
10 2010 Chai Labs $10.000.000
11 2010 Hot Potato $10.000.000
12 2010 Drop.io $10.000.000
13 2010 FB.com domain name $8.500.000
14 2011 Rel8tion  
15 2011 Beluga  
16 2011 Snaptu $60–70 miljoen
17 2011 RecRec  
18 2011 DayTum  
19 2011 Sofa  
20 2011 MailRank  
21 2011 Push Pop Press  
22 2011 Friend.ly  
23 2011 Strobe  
24 2011 Gowalla  
25 2012 Instagram $1.000.000.000
26 2012 Tagtile  
28 2012 Lightbox.com  
29 2012 Karma  
30 2012 Face.com $100.000.000
31 2012 Spool  
32 2012 Acrylic Software
33 2012 Threadsy  
34 2013 Atlas minder dan $100 miljoen
35 2013 osmeta 15.000.000
36 2013 Hot Studio  
37 2013 Spaceport  
38 2013 Parse  
39 2013 Monoidics  
40 2013 Jibbigo  
41 2013 Onavo 120.000.000
42 2013 SportStream  
43 2014 Little Eye Labs $10-1 miljoen
44 2014 Branch 15.000.000
45 2014 WhatsApp $19..000.000.000
46 2014 Oculus VR $2.000.000.000