Hipster-imperium Vice Media overweegt beursgang

Volgens de CEO is het mediabedrijf op de beurs ongeveer net zoveel waard als Twitter. Dat maakt dan $28,9 miljard. Anders nog iets, meneer Smith?

Wie Vice niet kent, is waarschijnlijk ouder dan 40 jaar. In de leeftijdscategorie van millenials is Vice het sterkste mediamerk dat er op dit moment bestaat. De generatie Y voelt zich door geen ander geluid zo vertegenwoordigd en cultureel bevredigd als door de verslaggevers van deze club.

Wat The Beatles was voor babyboomers, dat is Vice voor 20'ers en 30'ers van nu: geen politieke kleur, maar een way of life

De cijfers liegen er niet om. De Engelstalige website Vice.com alleen al heeft maandelijks 7 miljoen unieke bezoekers. Daarnaast bestaan er ook nog anderstalige versies als het Nederlandse Vice.com/nl. Ook is het bedrijf goed met beeld: op YouTube staan meer dan 4,4 miljoen gebruikers ingeschreven op hun kanaal.

Door het dak
Mede-oprichter en CEO van Vice, Shane Smith, zegt tegen Bloomberg dat de omzet tot 2016 zal verdubbelen naar $1 miljard.

Wat doet Vice? De reporters van Vice genereren hoogwaardige gonzo-journalistiek in video of tekst. Gonzo werd ooit opgetuigd door wijlen Hunter S. Thompson. Bij deze stijl van verslaggeven is de journalist onderdeel van het verhaal. Hij voelt, denkt, ziet, proeft, ruikt, hoort - en deelt al deze ervaringen met de lezer.

De onderwerpen variëren van een reportage over homoseksualiteit in een uithoek van ver en warm land tot een verhaal over Edward Teller, de uitvinder van de waterstofbom. Meestal is het thema human interest. 

Vice begon 1994 als magazine, maar is tegenwoordig ook uitgever van boeken, producer van platen, maker van online video's, eigenaar van een multimediale websites, een advertentiebureau en noem het allemaal maar op. 

Rupert Murdoch
Het kersverse succesverhaal is ook de seniore mediamagnaat Rupert Murdoch niet onopgemerkt gebleven. Murdochs bedrijf 21st Century Fox Inc. (FOXA) kocht een aandeel van een bescheiden 5 procent in Vice voor $70 miljoen. Dat suggereert een waarde van in totaal $1,4 miljard.

Maar volgens directeur Smith zal zijn mediabedrijf bij een beursgang ongeveer net zoveel waard zijn als Twitter, wat volgens de laatste schattingen uitkomt op $28,9 miljard.

Ja, Vice heeft beursambities. 'We’d be stupid not to test what the market would bear,' aldus de 44-jarige Smith tegenover Bloomberg. 'There’s a lot of money sloshing around in the system, obviously valuations are high.'

Ook jeugd wordt ooit volwassen