Brekend nieuwtje: bretels & tattoos gaan samen!

… en het was licht. Even stonden we op zwart, nu volgt een dienstmededeling van 925: jammer, journaille, we zijn niet failliet, doen evenmin een reversed takeover van Facebook, maar kondigen wel een radicale restyling aan van vorm en inhoud. Plus, om een en ander mogelijk te maken, sluiten we een dealtje met het Amerikaanse Vice Media. U weet wel, dat razendsnel groeiende miljoenenimperium der urban hipsters.


Hoe gaat het met ons? Mwah.
Eerst maar even over 925. Hoe staat het er mee? Eerlijk gezegd: we zijn goed gehumeurd, maar om nu te zeggen dat het ons de afgelopen jaren geweldig ging… mwah. Bijna 6 jaar geleden lanceerden we deze ‘website voor de betere kantoorknuppel’, maar na een flitsende start reed onze virtuele Ferrari al snel in de rubberen muur van wèl bezoek maar weinig inkomsten. Stukjes tikken is een kunstje, maar er online ook geld mee verdienen is een meesterwerk. Nu was dat nooit de primaire bedoeling van de drie oprichters, we wilden de site vooral gebruiken om nieuwe mediawegen te verkennen en om jong talent kansen te gunnen. Dat is best aardig gelukt (we noemen geen namen, maar een behoorlijk aantal bloggers in de dop begon op onze burelen, waaronder deze capuchon, deze dokter en deze regelneef). Niettemin, als er steeds tonnetjes bijgestort moeten worden begint het bij sommige aandeelhouders uiteindelijk toch te jeuken. Vandaar dat de site al een tijdje zo’n beetje op pauzestand stond: we postten een paar stukken per dag, prima, maar écht vernieuwd werd er niet. Grappig genoeg heeft die Verelendungsstrategie nauwelijks tot minder bezoek geleid. Alleen het feit dat 925 mobiel zo verdomde slecht te bekijken was, kostte klandizie.

Entrée… Thijs Tattoo
Dat gaat nu allemaal veranderen, want we zijn het zat om te vegeteren. We willen bloeien. Zij het uitsluitend tussen 9 en 5. En rustig aan, want geld verbranden met een startup kan iedereen. Dus toen we vorig jaar met Thijs Boon, de lokale baas van het Amerikaanse mediaconcern Vice Media, in gesprek kwamen waren we er snel uit (die Thijs heeft trouwens wel een baardje maar geen tattoo’s; het ben een nette jongen, een Van Eeghentje zelfs). Waarna de advocaten nog tien maanden bezig waren deze deal over duppies & dimes in elkaar te sleutelen. Waar het op neerkomt is dit: Vice neemt een belang van 33% in 925 en gebruikt haar netwerk en expertise van advertenties, video en sociale media om 925 een duw in de goede richting te geven. Zult u zeggen: waarom Vice? Immers, niet geleid door een druktemaker met bretels maar door een meneer die The New York Times omschreef als ‘een kruising tussen een punk-rocker en een Fortune 500 executive’. Wat dat laatste betreft hebben ze sowieso gelijk. Deze Shane Smith doet het zakelijk kennelijk iets handiger dan ons bretellenblog; Forbes schatte zijn fortuin op zo’n vierhonderd miljoen dollar (kom daar maar eens om bij onze eigen aandeelhouder Ronald van de L, die volgens Quote’s laatste editie van de rijkenlijst stokt op een schrale plek 206 met €130 miljoen). Onlangs kondigde Smith via Bloomberg aan dat Vice Media dit jaar de omzet over de 1 miljard dollar stuwt en een beursgang overweegt. Belangrijker dan zeuren over smaak en centen is het praten over de inhoud. En juist daar excelleert Vice via de methode van de zogeheten ‘immersion journalism’. Lees: verslaggevers van Vice dompelen zich onder in een situatie, waardoor reportages eigen en intens worden. Zowel in tekst als beeld. De driekwart miljoen unieke bezoekers van de Nederlandse variant vice.nl willen dat graag meemaken. En wij, kakkertjes van 925, kunnen nog heel wat leren van deze urban hipsters. Al kunt u er van verzekerd zijn dat wij onze eigen kleren uit blijven kiezen en de heer Smith niet verantwoordelijk wordt voor de lifestyle-berichtgeving op 925.nl.

Of de jongens & meisjes van 925 er klaar voor zijn?
Dat hopen we maar. We trekken met een handvol bloggers in het nieuwe uiterst coole hoofdkwartier van Vice aan de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat. Het aantal postings zal groeien, zeker, maar dat doen we vooralsnog uiterst voorzichtig. Omdat we denken dat een tradioneel (business)blog, waarbij iedereen elkaar uiterst ijverig overschrijft en linkt, weinig toekomst heeft. Het blog is dood, leve…? Tsja. Vast staat dat wij - en veel andere blogs - het anders moeten gaan aanpakken. Om te beginnen gaat 925 ‘sociaal’, beginnen we een club, en gaan we nieuws en sociale media koppelen. Niet om u, mediaconsument, nóg meer meningen langs de huig te duwen. We gaan pionieren met video, wellicht een beetje rauwe zelfs. En we willen, als een en ander aanslaat, een vermetele poging wagen om (betaalde) onderzoeksjournalistiek te bedrijven. Daarover later meer. Voor nu, waarde bezoeker, dank voor uw aandacht, laat ons tikken!


Team 925 met de eerste sluikreclame in de knuisten (vlnr.): Léon B., Ronald van de L., Matthijs van S, de anonieme beursblogger, Jort K., Arno W., Josephina F., Ruben M.