Porsche blijkt probleemauto: klant sloopt merk op YouTube

Kent u de theorie van George Akerlof nog? In The Market for Lemons: Quality Uncertainty and the Market Mechanism (1970, pdf) wordt information asymmetry beschreven; de verkoper van een product weet dan meer dan de koper. Een slecht product is in dit geval een auto en heet een 'lemon'. U koopt een auto maar u heeft geen idee of het een goed of een slecht exemplaar is. Omdat de verkoper dat wel weet worden alle voertuigen als goede exemplaren verkocht voor een hoge prijs. Hierdoor worden écht goede auto's uit de markt verdreven omdat hun eigenaren met eerlijke handel geen winst kunnen maken. Dat leverde de beroemde quote op: 'The cost of dishonesty, therefore, lies not only in the amount by which the purchaser is cheated; the cost also must include the loss incurred from driving legitimate business out of existence'.

Lemon
Stukje Akerlof naar de mensen toe dan. Nick Murray kocht een heuse Lemon. Murray spaarde vijf jaar lang voor zijn Porsche en heeft hem nu zes maanden. Jammer is dat er een aardige hoeveelheid onverwachte extra's aan het model zijn toegevoegd: als Murray over een hobbel rijdt start het computersysteem opnieuw, de accu is na een uur leeg, de panelen laten los, de parkeersensoren werken niet, de ramen rollen uit zichzelf naar beneden en er is een lek aan de passagierszijde. 

Ha, lekkage? Dus water dat in contact komt met elektrische systemen, komt daar geen kortsluiting van? Porsche heeft dat stadium nog niet bereikt en verving alles in de auto van speakers tot luchtfilters tot claxon. De claxon bleek gewoon te werken. 

Keldercam-adept
Murray gebruikt nu zijn macht als online aanwezige consument en pakt Porsche op Keldercam-metaforische wijze aan. Op YouTube staat de teller van het laatste filmpje inmiddels op 602.287 views en dat is een prima rede voor Porsche om zich zorgen te maken.