Het gaat helemaal niet zo goed bij TomTom

TomTom maakte zojuist haar resultaten over het Q1 van dit jaar bekend. Blijft spannend omdat de verkopen van TomTom-systemen in auto’s blijft afnemen. Belangrijkste vraag is: hoe blijft TomTom uit het rood? 

Fout
Allereerst de cijfers want die blijken misleidend. Analisten (Rabo en SNS) constateren: ‘TomTom is het jaar goed begonnen’. Is dus gewoon helemaal niet waar. De heeren baseren deze constatering op een groei van de omzet (dit kwartaal €205 miljoen, 2% meer dan vorig jaar) en een verwachte jaaromzet van ten minste €900 miljoen. Dat komt neer op een stijging van €0,20 Earnings Per Share (EPS) naar €0,25.

Jammer; de meevaller met de omzet komt uit een belastingvoordeeltje. De verwachte jaaromzet en daardoor gestegen EPS zijn afkomstig van een overname van het Franse DAMS. Daarover zijn geen financiële details bekend maar dat de omzet dan gaat stijgen lijkt ons nog al wiedes. De goede prestaties komen dus vooral uit randvoorwaarden en niet uit de core business van TomTom.

Statements
Kijken we trouwens door de prestaties dan zien we dat het ook echt niet slecht gaat. Tabel:

Bron: Q1-rapport TomTom
Bron: Q1-rapport TomTom

EBIT is gewoon gestegen dus ook zonder belastingtruc gaat het beter met TomTom. Daarnaast kunnen we zien dat buiten Automotive TomTom ook andere afzetkanalen zoekt voor haar systemen.

Goed nieuws
Nog wat highlights waar we wel blij van worden: TomTom produceert een hardloop-horloge met haar systeem en deze krijgt een update, TomTom’s kaartensysteem is uitgebreid naar meer automerken en TomTom Traffic is nu ook beschikbaar in China, Taiwan en Singapore. Klinkt heel leuk maar moet een kanttekening bij. De markt van SatNav systemen was voor TomTom als een uitgestrekte steppe. Concurrentie was totaal ongevaarlijk. In deze nieuwe markten loeren ook concurrenten als Garmin.

TomTom heeft zich wel voorbereid op een strategie waarin het bedrijf flexibel moet zijn. Als we letterlijk na het Q1 de balans opmaken zien we dat het bedrijf een minimale schuldenlast heeft. Omdat lange-termijn schulden zijn opgenomen als 'Borrowings' weten we dat het bedrijf verwacht ze snel af te lossen (onder de aanname dat deze schulden langjarig zijn aangegaan, waarbij dit onderdeel dit jaar vrijvalg). Reken op een schuldenvrij TomTom met een jaar of twee. Dat is dan weer kerngezond:

Bron: Q1-rapport TomTom
Bron: Q1-rapport TomTom

We kunnen concluderen dat er zeker nog geen feest is bij TomTom maar dat een oplossing voor grootste probleem (finding a new path to growth) dichterbij komt. Aandeelhouders zijn het daar mee eens. Sinds vanochtend gaat de koers als een raket:

Bron: Reuters
Bron: Reuters