GoPro gooit strategie om na IPO

GoPro wil naar de beurs. GoPro? Als u bij een bepaalde generatie hoort dan zult u deze club wellicht niet kennen, maar het is een fabrikant van actiecamera’s. De waterdichte en schokbestendige HD-camera’s kunt u op helmen, boten, fietsen en auto’s kwijt en ze maken spectaculaire filmpjes zoals onderstaande:




Wow
De tent loop dus gesmeerd en nu wil men op de Nasdaq $100 miljoen ophalen. Wow. Geschiedenis: het bedrijf is in 2004 opgericht door Nicholas Woodman (nu goed voor $1,2 miljard, dixit Forbes) en heeft sindsdien een explosieve groei doorgemaakt. De omzet steeg in 2013 bijvoorbeeld met 87% tot $985 miljoen en de nettowinst verdubbelde tot $61 miljoen.

Dit scoort op TomTom-metaforische wijze. Op één punt doet GoPro het beter: de markt verzadigt niet. Het merk innoveert dusdanig goed dat nieuwere modellen camera’s voor de gebruikers van oudere versies 100% de moeite waard zijn om te kopen. Een plateau wordt dus veel later bereikt.

Strategie
Goed, wij lazen voor u de IPO-filing. Wat blijkt; GoPro heeft een hele opmerkelijke strategie voor de toekomst. Screenshot:


Dit komt neer op het volgende. GoPro heeft de afgelopen jaren een buitengewoon succesvol YouTube kanaal opgebouwd waar de mooiste video’s van gebruikers zelf worden getoond. Daarnaast betaalt men bijvoorbeeld partijen als Virgin America om een in-flight GoPro entertainment systeem te hebben (gewoon een loop van de filmpjes). Het bedrijf betaalt grote sporters en andere bekende lieden om filmpjes te schieten die de moeite van het bekijken waard zijn. Deze kanalen zijn nu dermate succesvol dat GoPro de rollen om gaat draaien. Mensen moeten nu betalen om op de GoPro YouTube te komen. GoPro ziet deze katalysator als volgt:


Zakcentje
Interessant is dus dat user generated content één van de verdienmodellen van het bedrijf gaat worden. Wij denken dat GoPro altijd een hardwarebedrijf zal zijn, maar de inkomsten uit media kunnen een interessant zakcentje opleveren.