Onbekende startups verjagen Nike uit wearables-markt

Voor iedereen die iets met klanten, geld en dingen maken doet wordt de wearables-markt belangrijk (wearables zijn technologische dingen om uw pols die in verbinding staan met uw smartphone en zodoende uw leven grenzeloos verbeteren. In theorie). Wat er precies in gaat gebeuren is totaal onduidelijk maar dat het gaat groeien is volgens onderzoeksbureau Canalys in de sterren geschreven. Men voorspelt de volgende epische groei:



Ok. Onthouden we. Op dit moment is de markt van wearables als volgt verdeeld:


Smart Band

Het gaat in deze markt om zogeheten smart wearable bands, dat zijn smartwatches en andere ongein die wij nog niet kennen maar ongetwijfeld nodig hebben. Deze markt gaat nog helemaal omgegooid worden. Apple komt dit najaar met een smartwatch, Samsung heeft nog logistieke problemen en het doel van Smartwatches is ook nog niet echt duidelijk.

Basic Band
Minstens zo interessant is de markt van basic bands, die naast de smart wearable bands bestaat. Deze markt is zo'n 2,7 miljoen producten groot en hij bestaat vooral uit sportmerken. Sportmerken? Ja, u kent het wel. Zweten enzo, en veel mensen willen dat bijhouden. Hartslag, gelopen afstand, verbrandde calorieën, en dan het liefst asap delen op Facebook. Daar heeft u een bandje voor nodig. Nike dacht: die gaan we maken. Helaas waren ze te laat

De Fitbit band
De Fitbit band

Een bedrijf genaamd Fitbit stormt nu namelijk op uit het niets. Fitbit produceert volgens Canalys maarliefst 50% van alle bandjes uit de basic band markt. Ondanks een terugroepactie (een groot deel van de klanten va Fitbit bleek alergisch voor een materiaal uit het bandje) gaat de tent als een raket. Naast Fitbit stormt ook Jawbone op met een bandje.

Nike? Wie?

Schrikbarend is dat Nike met haar Nike+ al jaren in deze markt opereert. Nike+ heeft een community van zo’n 30 miljoen gebruikers (!!) maar is in de markt van basic wearables met maar 10% vertegenwoordigd. Dat is niks. Nike maakte de FuelBand en is nu zelfs gestopt met dit product: ‘The FuelBand has frankly been outmatched on sales. Its competitors’ speed, international reach, broader channel distribution, integration with other fitness communities, superior web sites and multi-platform support have proven to be major advantages.’ Aldus Canalys.

Opgeven
Dat twee relatief onbekende spelers als Jawbone en Fitbit een grootmacht als Nike totaal wegconcurreren is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Nike gooit het nu maar over een andere boeg en investeert in software. Insiders denken dat Nike gaat cashen door de software van de iWatch van Apple te leveren. Slim? Mwah. Het klinkt in ieder geval als opgeven. Jammer dat Nike+ toch ooit met zulke teksten adverteerde: