Een IPO voor GoDaddy: poging twee

Het Amerikaanse bedrijf GoDaddy wil weer naar de beurs. Men probeerde in 2006 ook al een IPO te doen maar omdat men het bedrijf wegens slechte cijfers destijds tot een haircut van 50% dwong trok GoDaddy zich terug. Volgens een documentje van de Securities en Exchange Commission gaat GoDaddy het binnenkort nog een keer proberen. 

Godaddy? Godaddy beheert domeinnamen en verkoopt serverruimte. Nu wil men $100 miljoen ophalen en daarmee wil men huidige investeerders uitkopen en verder groeien, met name internationaal en wereldwijd.

Geldverbrander
De IPO van GoDaddy is een tamelijk ongebruikelijke. Allereerst groeit het bedrijf hard, getuige gegevens over klanten en boekingen:


En hoe die groei gekomen is? Men vindt er zelf het volgende van:


Echter, daar kan men nog niet genoeg aan verdienen. In 2012 maakte men een verlies van $279 miljoen op een omzet van $979 miljoen, in 2013 was dit een verlies van $200 miljoen op zo’n $1 miljard omzet en in de eerste maanden van dit jaar is al $51 miljoen verloren gegaan op een omzet van $320 miljoen. Dus. De fundamentals:


GoDaddy is in 2011 gekocht door KKR $ Co. LP en Silver Lake (samen 28% eigenaar) en eerder is ook Technology Crossover Ventures ingestapt (12,6%). Blake Irving leidt de tent. Hij was eerst Chief Product Officer bij Yahoo maar vertrok in 2012 naar GoDaddy.

Commercials
Goed. Omdat GoDaddy nog niet bekend heeft gemaakt hoeveel aandelen voor welke prijs op welke beurs onder welke naam worden verkocht, even aandacht voor iets anders. GoDaddy is ook bekend van een heleboel ehm, bijzondere commercials. Het verhaal is immer slecht maar het beeld des te beter. Is Danica Patrick belangrijker voor GoDaddy dan Blake Irving?