Lingerie StartUp maakt beste BH ooit met Big Data

Michelle Lam (ex Corporate Strategy by Microsoft en Big Data specialist) probeert een lingerie-cliché te doorbreken: sex sells. Sinds mensenheugenis trachten de Victoria’s Secrets van deze wereld hun pikante kledij aan de man te brengen met glitters, stiletto’s, wulpse dames en onkuise billboards. Lam probeert het met Big Data. Ehm, oke?

I look at the old internet retailers here and I see an imperfect model
Michelle Lam
Vragenlijstje
Lam heeft met haar startup True&Co inmiddels zo’n 7 miljoen observaties verzameld van 500.000 vrouwenlichamen en hun beste BH. Het werkt zo: dames moeten op een webshop een vragenlijstje van 2 minuten invullen, waarna ze enkele suggesties krijgen voor BH’s van de bekende merken. Deze zijn op basis van de quiz uitgekozen. Heel slim, na de quiz krijgt u het volgende screenshot dus het is gewoon emailmarketing:


Enfin, met de BH’s die op de webshop zijn verkocht, de maten die dames hebben ingevuld en de feedback die men kreeg van vaste klanten zijn 6.000 lichaamsvormen (and still counting) vastgesteld. Op basis van deze lichaamsvormen is TrueSpectrum gebouwd en dat is een matensysteem dat rekening houdt met alles dat men in de quiz invulde, in plaats van louter borstomtrek en cupmaat. Voorbeeldje: volgens Lam klaagt 62% van de vrouwen over ‘busting out’ (borsten die bij onderarmen de BH verlaten) en dus heeft men een model met hogere spandex banden.

Helaas zijn het niet echt BH’s waar mannen warm van worden. De nieuwe collectie:


We don’t create anything that is not going to sell because it is not going to fit anyone
Michelle Lam
Succes
Goed, cijfers. Hoe gaat het nu? Eerst verkocht True&Co natuurlijk alleen BH’s van andere merken om data te kunnen verzamelen, maar sinds deze herfst is de eigen lijn geïntroduceerd en schieten de verkopen door het dak. Nu al het beste product van de winkel en in een half jaar is de omzet met 600% gegroeid. Indrukwekkend. Maar… helemaal neutraal is de observatie ook niet omdat True&Co waarschijnlijk haar eigen modellen meer aanraadt.

Anyhoe: het bedrijf zet een trend in online shopping in. Niet verkopen met de gedachte om te verkopen, maar klantgericht onderzoeken hoe een bezoeker het beste bediend kan worden. In een winkel is de eerste vraag – gesteld vanuit ervaring – immers ook altijd: wat heeft u nodig? Dat is in webshops nog niet het geval en Big Data biedt vanzelfsprekend weer eens uitkomst. Lam: ‘I look at the old internet retailers here and I see an imperfect model' en 'We don’t create anything that is not going to sell because it is not going to fit anyone'.

Concurrentie slaapt niet: ook Victoria’s Secret is met eenzelfde concept bezig en ThirdLove doet met een app waarmee vrouwen gemakkelijk hun lichaam kunnen opmeten eenzelfde trucje.