Google al in de stress? Geen idee of online advertenties werken

*Disclaimer: dit bericht is niet bestemd voor onze adverteerders*

Nou zeg, we vielen spontaan van de bureaustoel toen we vernamen dat we dus geen enkel idee hebben of online advertenties effect hebben. Zeg wat? Hebben al die marketeers, de moeder Theresa's van de zakenwereld, ons dan zomaar wat verdichtsels verteld al die tijd? 

Wisten we toch al lang?
You're the f--king with the magic
Mel Karmazin-Viacom
Ja en nee, met de introductie van termen als big data, datamining, targetted advertising et all waren we tijdelijk even afgeleid. Daar waar het vroeger onmogelijk leek om een (gedetailleerd) verband te leggen tussen advertenties en stijgingen in de verkoop, was dat met online data ineens wel denkbaar. 

Marketeers aller landen liepen halleluja en hosanna roepend het evangelie van social media te verkondigen: de schat aan data die daar ligt zou de oplossing zijn voor alle reclame-problemen. En geef toe, voor het eerst waren we genegen die marketeers te geloven omdat ze eindelijk eens met cijfers in plaats van creatieve bonding gevoelens met hun doelgroep aankwamen.

Of zoals Mel Karmazin CEO van Viacom ooit zei: "You're the fucking with the magic"

Correlatie of causaliteit
Terug naar al die data, het grootste deel van de gegevens die op internet worden verzameld zijn dus nutteloos. Onderzoekers van Ebay kwamen op het lumineuze idee om uit te proberen wat er zou gebeuren als ze de getargette advertenties in zoekmachines (in Google aan de rechterkant) achterwege laten. Het resultaat: er was vrijwel geen verschil, mensen kwamen sowieso wel op de site van Ebay terecht via de zoekresultaten.

Uiteindelijk draait het allemaal om het verschil tussen correlatie (ik zag een paar kekke Van Bommels op Facebook èn ging schoenen kopen) en causaliteit (ik kocht een paar kekke Van Bommels omdát ik een advertentie op Facebook zag). Er zijn al data-verzamelaars die door middel van hun waanzinnige algoritmes de correlatie kunnen aantonen tussen online advertenties en winkel-verkopen. Causaliteit kan echter met online data nog steeds niet worden aangetoond.

Kortom, we zijn weer terug bij af? Wellicht, maar dit nieuws is echt niet nieuw, het is enkel weer een klein bewijs dat het online-advertising evangelie echt een sprookje is. Alle bewijzen ten spijt, blijven de meeste bedrijven zich nog suf adverteren op zoekmachines als Google, want iedereen doet het en 'straks missen we wat'.

Gelukkig zijn er ouderwetsche technieken om mensen te overtuigen die blijkbaar nog steeds zeer effectief zijn: