Cijfers: daarom zit Suitsupply sinds vandaag in Afrika

Mocht u binnenkort nog in de buurt van Johannesburg zijn, dan kunt u daar vanaf heden ook voor een Jortje pak terecht. Het Nederlandse Suitsupply van Fokke de Jong opent vandaag haar eerste winkel op het Afrikaanse continent. Het is een heuse mansion store. Beeld:

Artist Impression van de winkel van Suitsupply in Johannesburg
Artist Impression van de winkel van Suitsupply in Johannesburg

En een sfeerimpressie:


Blik vooruit
Zuid-Afrika is na Nigeria de grootste economie van Afrika. Suitsupply’s Tania Habimana (verantwoordelijk voor het Beloofde Continent): ‘we zagen al enige tijd een groei in de online bestellingen vanuit Zuid Afrika.’ De winkel is een tijdelijke locatie trouwens. Habimana: ‘We wilden snel inspelen op de vraag. Na zes maanden verhuizen we naar een permanente locatie’.

Indrukwekkende cijfers
Suitsupply is al actief in zo’n tien landen, waaronder Nederland, de VS. China en Rusland. Na Johannesburg wil Suitsupply uitbreiden naar Kenia en Nigeria. Wij begrijpen dit wel, kijk even mee naar de economische groei van Sub-Saharan Africa:

Sub-Saharan Africa: Real GDP Growth. Bron: The Economist
Sub-Saharan Africa: Real GDP Growth. Bron: The Economist

Van de Afrikaanse landen beleven op dit moment Nigeria, Ethiopië, Liberië, Ghana, Rwanda, Angola, Zambia, Malawi en Mozambique meer dan 7% groei in het GDP. Meer dan 70% van de Afrikaanse bevolking woont in een land met meer dan 4% groei in het GDP. Kaartje:

Real GDP Growth 2012. Bron: The Economist
Real GDP Growth 2012. Bron: The Economist

De landen waar de kleding-industrie zich op focust beleven de volgende groei in hun GDP. Volatiel maar hoog:


African consumers are no longer satisfied with a third or even second rate offering of products
Adidas
De markt

Leuk, die getallen. Maar wat betekent het? Concreet ziet u dat de Afrikaanse consument in opkomst is. Nu al is de middenklasse aldaar zo’n 350-500 miljoen Afrikanen groot, dat is vergelijkbaar met India en China. In 2013 hebben de middenklasses van Afrika’s top-18 landen volgens The Economist $1,3 biljoen te besteden. Deze mensen zijn nu allemaal tussen de 15 en 20 jaar en lopen niet meer in uw tweedehands kleding. Suitsupply zit met Gap, Zara, Asos en Adidas in Johannesburg als springplank voor de rest van het continent. Levi’s, Mango, Puma, Nike en Swatch zitten daarnaast ook al in Ghana, Kenia en Nigeria.

Een woordvoerder van Adidas: ‘African consumers are no longer satisfied with a third or even second rate offering of products. Their brand awareness is strongly driven by international media exposure through TV, but also through accelerated advancement in internet penetration and accessibility'. Iedereen begint in Johannesburg, Kaapstad, Lagos en Acdra omdat hier een sterke opkomende middenklasse is, goede infrastructuur, en relatieve politieke en economische stabiliteit. Wat doet u eigenlijk nog in China?