Bedrijfje slopen? Gebruik Google Places

Google heeft natuurlijk al het halve internet afgebroken en overgenomen. Geeft niet. Maar nu richt het ook nog eens restaurants ten gronde, tenminste aldus de rechtzaak van Rene Bertagna tegen Google. De beste man heeft geen computer en gebruikt daarom het internet en Google niet (we kid you not), maar kwam er via een klant achter dat op Google onterecht stond dat zijn restaurant in het weekend dicht was. Dat kost natuurlijk klanten.

Daarom gaat Bertagna verhaal halen bij Google. Om hoeveel dollars het gaat is helaas onbekend. Toch is het een interessante rechtszaak.

Crowdsourcing gaat verkeerd
Nu bent u met uw bedrijf natuurlijk tegenwoordig alom aanwezig op het interweb. Facebook-pagina zodat uw vrienden u kunnen volgen en de Twitter account staat aan voor de laatste aanbiedingen. Een LinkedIn groep omdat het kan en natuurlijk een Google+ pagina voor betere zoekresultaten. Maar de echt gelukkige vinder komt natuurlijk gewoon bij u terecht via de zoekmachine zelf en als u even niet oplet zijn uw gegevens zo aangepast.

Iedereen kan namelijk uw openingstijden, de link naar uw website of uw telefoonnummer aanpassen in Google Places. Dat klinkt handig in de gedachten van crowdsourcing, maar wordt pas ècht leuk als u een vete heeft of niet van een concurrent kunt winnen.

"People do it all the time—people have even offered me money to get listing spammed or banned, There are legitimate businesses being put of out business."
Bryan Seely - SEO Consultant
Stel, u runt een prima restaurant in een buitenwijk. Weinig concurrentie, maar laat er nou om de hoek een vergelijkbaar restaurant openen. Kost u klanten. Nu kunt u heel veel geld uitgeven aan een marketingcampagne, maar de echte oplossing is dus nog makkelijker. U verandert de website en telefoonnummer van de concurrent gewoon naar de uwe. Zo komt iedereen bij u terecht en reserveert keurig bij u. Prima oplossing, non? Nog goedkoop ook.

Niet de bedoeling
Het lijkt ons niet helemaal bedoeling van Google. Hoewel de rechtszaak wel volledig doodgeslagen zal worden door een legertje Google-advocaten. Toch kan het best eens verstandig zijn hier een oplossing voor te vinden, voordat meer mensen op het idee komen om duizenden weblinks te veranderen van andere bedrijven.