Grensondernemers gaan van protest naar protest

Het is wat. U moet al zover van de goddelijke Randstad af uw boontjes doppen en dan is er ook nog steeds dat gezeur met accijnzen en tolheffingen. Alsof u er niet bij hoort in dat deel van dat land. Enfin, dat laatste zullen wij nooit openlijk beamen, maar laten we nog wel even naar het gezeur kijken.

Duitsers gaan tol heffen
Het Duitse wegennet is nogal groot en vergt veel onderhoud. Dit terwijl er miljoenen mensen alleen maar door Duitsland heen te rijden om op wintersport te gaan of de zon op te zoeken in andere landen. Daarmee slopen we de wegen, maar dragen niets bij aan de Duitse economie. Duitsers boos, dus het ligt politiek wel lekker om daar wat aan te doen. Ergo, de Duitse minister van transport, Dobrindt gaat tolvignetten invoeren. €10 voor 10 dagen, €20 voor twee maanden en €100 voor een jaar.

Nu zijn er twee doelgroepen boos over de tol. Ten eerste dus de ondernemers in de grensgebieden. Zij zien de zorgvuldig opgebouwde klantenkringen na het verhogen van alle Nederlandse accijnzen – zie verderop – als sneeuw voor de zon verdwijnen. Daarom pleiten ze voor een tolvrij grensgebied van 20-30km. Vinden wij sympathiek, maar als Nederlanders willen we juist dat er geld uitgegeven wordt in Nederland en niet 20km over de grens. Niet doen dus.

Toch is Nederland ook boos. De ANWB en de minister Schulz zijn natuurlijk bang dat alle zorgvuldig naar Duitsland verbannen alcohol-, tabak- of benzinekopers weer in Nederland hun boodschappen gaan doen. Argument om tegen te zijn: de tolheffing is discriminerend. Duitsers mogen het enorme bedrag van €100 namelijk van hun belastingen aftrekken, terwijl Nederlanders dat niet mogen. Sterker nog, Nederland dreigt met juridische stappen. U ziet het al, de zwarte pieten discussie is er niets bij.

De brandstofaccijnzen

Toen staatssecretaris Wiebes mocht aantreden kon hij gelijk aan de slag met de brandstofaccijnzen. Na de eerste cijfers was zijn claim dat het allemaal goed ging. CDA’er en inmiddels 925-lieveling Pieter Omtzigt maakte echter gehakt van die cijfers en ook de BOVAG berekende gewoon negatieve cijfers. Ook hier zijn de grensondernemers weer boos, want half Nederland rijdt de grens over om goedkoper benzine te tanken bij de buren.

Zoals wij bij 925 al vaststelden geeft Wiebes zelf niets om het bedrijfsleven. Dat zal de Duitse minister Dolbrindt ook niet doen, dus alle protesten zullen niets gaan uithalen. Wilt u nog gratis door Duitsland heen scheuren, dan kan dat tot 2016. Daarna wordt het gewoon met het vliegtuig op vakantie.