Hoe zit dat nou met het regeringstoestel? Stukje feiten checken naar de Clubleden toe (deel 1)

We zijn bijzonder content met de interessante discussies, inzichten en kiekjes die onze 925-clubleden ons trouw aanleveren. En we vinden het hoog tijd om eens wat terug te doen. De 925-clubleden zitten met een vraag omtrent het Nederlandse regeringsvliegtuig PH-KBX en wij gaan kijken of we de antwoorden kunnen vinden.

Wat is loos?
Op zondagmiddag 20 juli, doet 925-huisjurist, mascotte en clublid een ontdekking(-kje) op het wereldwijde web.

De site waar Veenendaal naar verwijst is flightradar24.com. Alwaar in realtime vluchten gevolgd kunnen worden, bijzonder interessant.

Vervolgens doet Veenendaal een gokje:

En duidt de 'invloedrijkste NL EU-journalist' de heer Jaap Jansen het belang van de locatie van het toestel:

Vervolgens verschijnt de PH-KBX maandagochtend 21 juli weer op de radar, ergens boven Griekenland en vliegt terug naar Nederland.

 

Maar wat is er nu echt aan de hand?
De 'aannames' van o.a. Veenendaal maakten nogal wat los op Twitter.

  • 'Is het koningspaar daadwerkelijk heen- en weer gevlogen, of waren ze al sinds vrijdag in Griekenland en werden ze opgehaald?'
  • 'Wat kost dat allemaal?'
  • 'Hoe veilig is het eigenlijk in deze helaas zo onrustige tijden, dat nota bene een regeringsvliegtuig in realtime te volgen is?'

Wij besluiten op zoek te gaan naar de antwoorden en die blijken niet zo eenvoudig.

De RVD houdt de lippen stijf op elkaar
Eerst maar eens de RVD bellen,die zijn schrander en weten raad, non? De RVD geeft aan geen uitspraken te kunnen doen over de reizen die leden van het Koninklijk Huis maken. Akkoord, logisch, veiligheid voor alles. Hoewel, toch zijn de verplaatsingen van het regeringstoestel 'zomaar' open en bloot op het internet te volgen. Maar een bevestiging of leden van het koninklijk huis dit weekend daadwerkelijk aan boord waren van de koninklijke kist krijgen we niet.

Het Ministerie van Infrastructuur & Milieu schuift het akkefietje graag door...
We gaan door naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, zij hebben het regeringstoestel in beheer en kunnen wellicht de vluchtgegevens verstrekken. Nadat we wederom een vriendelijke woordvoerder-mevrouw hebben gesproken bij dit Ministerie, mogen we de vragen die we hebben schriftelijk stellen:

(klik voor groot)
(klik voor groot)

Het antwoord van het Ministerie: "We hebben even gebeld met de RVD, zij kunnen uw vragen beantwoorden."

En we zijn weer terug bij de RVD...
Monter nemen we weer contact op met de RVD die de zaken nu echt gaan uitzoeken om te voorkomen dat we van het kastje naar de muur worden gestuurd. We wachten rustig af en gaan andere zaken uitzoeken...

Ondertussen maakt Delftse fietsenmaker Vennema een sommetje
Gelukkig is er een vraag die gesteld werd wel te beantwoorden. Samen met een van zijn kennissen die 'in de luchtvaart-sommen' zitten, maakt 925-redacteur Vennema  een inschatting van de kosten van een tripje Nederland-Griekenland met de PH-KBX

(klik voor groot)
(klik voor groot)

Daarnaast komen er nog andere kosten bij, als onderhoud, personeel en landings-fee. Op basis van dit wob-verzoek uit 2012 inzake het gebruik van het regeringsvliegtuig worden de kosten per minuut berekend. Als die in 2014 ongeveer €90,- per minuut zijn, en het is net zolang vliegen als een commerciële vlucht naar Athene (3u30min en zelfde afstand). Dan zou een vluchtje al zo'n €18,900 kosten. 

En we wachten nog even af
De overige vragen die we hebben gesteld aan de RVD worden as we write nog verder uitgezocht, zodra wij meer weten stellen we u en de clubleden hiervan uiteraard op de hoogte. 

****UPDATE*****
We kregen antwoord...