NEDERLAND INVESTEERT MET BELASTINGGELD IN AANDELEN RUSSISCHE WAPENFABRIKANT (2)

Russische wapenfabrikanten die zonder enige scrupules elke dictator of terrorist van geavanceerde wapens voorzien, gebruiken Nederland als belastingparadijs. Maar het is nog veel erger. Nederland leent die fabrikanten geld uit en investeert indirect zelfs in het eigen vermogen van tenminste een zo’n fabrikant. Dat gebeurt dus met Nederlands belastinggeld. In het geval van KAMAZ, dat gewoon Russische wapens aan Syrië blijft verkopen, maakt Nederland er zelfs een bescheiden winst op ook.

Niet onschuldig

Vorige week schreven we dat het de BUK-luchtdoelraketten, die naar alle waarschijnlijkheid zijn gebruikt bij het neerhalen van vlucht MH17, door Rostec worden geleverd. Dit staatsbedrijf is de holding die de export van alle Russische goederen coördineert. 

Dochterbedrijf Rosoboronexport verkoopt wapens van alle Russische fabrikanten, die in deze online catalogus te vinden zijn. Daarbij neemt het BUK-systeem een prominente plaats in. Rostec heeft een joint venture op de Zuidas met Nissan en Renault. Samen zijn de drie bedrijven eigenaar van Lada, producent van goedkope personenauto’s. Toch is dat is veel en veel minder onschuldig dan het klinkt.

Rostec wordt in de joint venture, genaamd Rostec Alliance b.v., vertegenwoordigd door ene Sergey Chemezov. Dat is de directeur van dit concern en een vertrouweling van president Vladimir Putin. Omdat Rostec de belangrijkste leverancier van wapens aan de Russische strijdkrachten is, staat Chemezov op de sanctielijst van de VS. De aanleiding voor die boycot is juist de Russische inval in  de Krim en de Oekraïne.

Fiscale vluchteling

Laat het nu net Nederland zijn die Chemezov, de fiscale vluchteling met open armen ontvangt. Helaas is er meer. We hebben alle reden om aan te nemen dat de aanval op de Krim door deze heren van de 76e luchtlandingsdivisie werd uitgevoerd: onze collega’s van Vice waren ter plaatse. Van de verschillende leveranciers van dit materiaal vinden we van elk wel een brievenbus in Nederland. Zo is de effectieve belastingdruk voor de eindklant (de invasiemacht) goedkoper en draagt Nederland zijn steentje bij aan het destabiliseren van de Oekraïne.

Daarbij gebruikten ze BMD-4 gevechtsvoertuigen, GAZ-Tigr Jeeps (gemaakt door Oleg Deripaska, daar komen we later op terug) en trucs van Kamaz. Deze hebben de kenmerkende knip aan de voorkant en zijn duidelijk zichtbaar op bovenstaande foto.

De BMD-4, exclusief gebruikt door de VDV, wordt door de Volgograd Tracktor Company (VTC) gemaakt. Dat bedrijf is eigenaar van Kurganmashavod dat de BRT-pantserwagens voor de reguliere Russische strijdkrachten maakt.

Tien whisky

VTC heeft een Nederlandse moeder, genaamd Industrial & Machinery Group N.V. Deze heeft zich recentelijk van een nieuwe naam voorzien. Op die manier probeerde het bedrijf onzichtbaar te zijn in Nederland terwijl het wel van de fiscale faciliteiten profiteert. Het kostte ons tien whisky (en tien Spa Blauw) in een café waar depressieve boekhouders van trustkantoren zich ophouden, maar we hebben hem: Brendora Limited Cyprus.

Dat bedrijf zit doodleuk naast Station Amsterdam Sloterdijk en wordt keurig gecontroleerd door KPMG. Het leent geld van een door Putin gecontroleerde bank, de Vnesheconombank uit Moskou. De rente is zo hoog dat de in Nederland gesitueerde moeder van VTC verlies maakt en Nederland er geen stuiver aan verdient. Onthoud dit, want dit is het motief van dit verhaal en die van de komende weken.

De vrachtwagens van Kamaz worden exclusief door Rostec verkocht. Mochten we dit als een civiel bedrijf zijn, dan maakt Rostec zelf een einde aan die illusie. Het moederbedrijf van Kamaz is KAMAZ-CNH Industrial BV en verdorie, ook die zit in Nederland. Voorstanders van en werknemers bij de trustsector menen nogal eens dat we juist blij moeten zijn met deze bedrijven, die offshore-rekeningen bij ons openen. Laten we die illusie maar eens doorprikken: De moeder van KAMAZ maakt winst maar betaalt eigenlijk liever geen belasting en werknemers in Nederland zijn er ook niet te vinden. Waar bestaat die winst dan uit?

Het is de bedoeling dat AVTOVAZ en KAMAZ gaan fuseren, zodat er binnen enkele jaren een grote Russische fabrikant van voertuigen voor civiele en militaire doeleinden ontstaat. Maar wie koopt die wagens nou? Een simpele zoekactie op Google (en navraag bij defensie-experts natuurlijk) leert dat we pantserwagens van I&MG N.V. en CNH-KAMAZ Industrial B.V., beiden Nederlands, opvallend vaak in Syrië tegenkomen.

Met name die vrachtwagens van Bashar al-Assad schijnen erg makkelijk in brand geschoten te kunnen worden.

Boycot ontduiken

Nu is het de vraag hoe Assad zijn arsenaal maar kan blijven aanvullen. Er is toch een boycot van militaire goederen tegen hem ingesteld? Ja, maar desondanks blijft Rusland wapens leveren, die kennelijk worden gefactureerd vanuit Nederland.

Nu hebben we een reeks bedrijfsnamen en producten voorbij zien komen. Tijd voor een plaatje. Groene lijnen zijn militaire producten van VTC en KAMAZ die de Russische invasiemacht, de separatisten en het Syrian Arab Army gebruiken. Rode lijnen zijn aandeelhoudersbelangen en alles wat blauw is, is Nederlands (zoals de overheid) of zit in Nederland.

Hè?!? De Nederlandse overheid investeert toch niet met belastinggeld in KAMAZ? Ja dus.

Ontwikkelingsbank

Dat gaat via de European Bank for Reconstruction and Development, de EBRD. Deze club is na de Koude Oorlog opgericht om Westers geld in de Oost-Europese economieeën te pompen, een plannetje van François Mitterand. Alle Europese landen, de VS en Rusland hebben een aandeel, dat van Nederland bedraagt 2,5% van het aandelenkapitaal.

Vaste volgers van 925 zullen de EBRD wel kennen, het is immers niet de meest transparante club. Het gaf staatsteun aan een Russische witwasbank die de Letse overheid heeft gekaapt. Dat geld moest wel worden terugbetaald, door Letland, waardoor de schulden van dat land veel hoger zijn dan ze lijken. Die werden echter weggemoffeld op een manier die zelfs onze MinFin Dijsselbloem niet begrijpt, maar dat terzijde. Uit dat dossier blijkt in ieder geval maar dat de EBRD een weinig transpante bedoening is. 

In 1995 vliegt de fabriek van KAMAZ in brand. Vervelend, want de vrachtwagens van KAMAZ zijn cruciaal voor het Russische leger. Ze worden gebruikt voor troepentransporten, zoals we op de Krim zagen, maar ze dienen ook als drager van Russische luchtafweersystemen.

Gelukkig is daar de EBRD. Die springt bij met een lening, die later wordt omgezet in een deelname in het eigen vermogen van 5%. Dat is geen lastige journalistiek, het staat gewoon op de website.

Nederland heeft in totaal €15 miljard via de EBRD geïnvesteerd. Van alle middelen van die bank is een kleine €25 miljard in Rusland terecht gekomen, waarvan een gedeelte dus is gebruikt om de fabriek van KAMAZ op te bouwen. 

Dominee en de koopman

Verdient Nederland hier nou wat aan? Zoals we hebben gezien levert de trustconstructie ons niets op: KAMAZ betaalt geen belasting in Nederland. En de EBRD publiceert enkel een zeer summiere jaarrekening.

Gelukkig heeft Daimler een belang van 10% in KAMAZ, precies twee maal zoveel als de EBRD. Daimler neemt het belang in KAMAZ als volgt in de boeken op. 

Daimler heeft in KAMAZ een dubbel zo groot belang als de EBRD, waarin Nederland 2,48% van de aandelen van bezitten. Als Daimler dus €117 miljoen winst maakt, verdient Nederland er een kleine anderhalf miljoen euro per jaar op.

Dat is de financiële winst die we maken op het onderdak bieden aan en investeren in een meer dan dubieuze wapenfabrikant: een dubbeltje per Nederlander. Het is niet aan ons om te oordelen of dat veel of weinig is. De dominee en de koopman moesten maar eens een goede borrel gaan drinken.