Doei Samsung, doei Apple. Hoi Xiaomi! (de Chinezen komen eraan)

Ha, juichverhaal over chinees smartphone producent Xiaomi. Nog niet van gehoord?  Nou dat kan niet lang meer duren, CNN Money en alle andere finance media die er toe doen besteden er aandacht aan. Maar wat is er nu echt aan de hand? Ashish Rastogi, associate Vice President van GAVS Technologies inc. blogt op LinkedIn een interessante analyse:

Xiaomi still has to prove that it is a reliable and worthy alternative to Samsung or Apple
Ashisi Rastogi - VP GAVS tech.
Hoi daar zijn we dan!
Sinds Xiaomi 4 jaar geleden werd opgericht heeft het inmiddels 14% van chinese markt veroverd. Daarnaast staat Xiaomi sinds Q2 2014 ook in de top 5 van Smartphone aanbieders wereldwijd, aldus Rastogi:

Wat kunnen Apple en Samsung nog leren?
De explosieve groei van de Chinese aanbieder is volgens Rastogi te danken aan een paar opmerkelijke feiten, waar Apple en Samsung nog wat van kunnen leren...

  • Focus op groeimarkten: nu al in China, Hongkong, Taiwan en Singapore en as we type komen daar 10 landen bij waaronder India, Thailand, Brazilië en oh-la-laaa: Rusland.
  • Operation model: Xiaomi houdt er een soort van Amazon-model op na. Dus ze verdienen niet zozeer op de verkoop van het toestel zelf, maar eerder door het gebruik van het toestel. Apple volgt nog steeds het money-first model, terwijl Xiaomi dus focust op langetermijn groei.
  • Online only sales en reclame: Daarnaast heeft Xiaomi een voorkeur voor mond-tot-mond reclame door social media. Hip!
  • User engagement: Tips en feedback van gebruikers, daar doet Xiaomi wat mee, teneinde hun producten nog beter (en wellicht verslavender?) te maken.

Explosief, ook in nieuwe markten

Sinds de recente introductie van Xiaomi's Mi3 in India gebeuren er meer opmerkelijkheden. De eerste 10.000 toestellen die daar werden aangeboden via Flipchart waren in 39 minuten uitverkocht. Flipchart kon de toestroom van bezoekers en verkopen niet aan en ging plat. Een week later werden de volgende 10.000 toestellen aangeboden, die waren binnen 5 seconden (!) uitverkocht. Op 5 augustus worden de volgende 15.000 Mi3's aangeboden. 

Hype?
Zoals gezegd: juichverhaal alom, maar is Xiaomi here to stay? Voor nu kunnen we in ieder geval stellen dat hun aanpak en de producten in een aantal landen bijzonder goed aanslaan. Zou er dan eindelijk een Chinese tegenhanger van Apple komen? 誰知道?

Oh wacht...