Ford veroorzaakt eigen problemen

Oh echt, een winstwaarschuwing van Ford?! Het bedrijf denkt ‘slechts’ $6 miljard winst voor belastingen over te houden dit jaar in plaats van $7-$8 miljard. De moeilijke economische omstandigheden in de wereld, maar vooral in Zuid-Amerika en Rusland zorgen voor slechtere verkopen, dixit Ford.

Maar heeft Ford zelf dit jaar niet zo lopen blunderen dat ze de mindere cijfers aan zichzelf te danken hebben?

Terugroepacties
Alle autofabrikanten grossieren in falende ontwerpen waarna de auto’s in grote getalen weer teruggehaald moeten worden om verbeterd te worden. GM gaat voorop in de ‘strijd’ en heeft dit jaar al meer auto’s teruggeroepen dan het maakt.

Ford doet ook aardig mee. Dit weekend werden er 850.000 Ford Escape’s teruggeroepen omdat de airbag niet correct werkt. Dat was overigens niet voor de eerste keer, het afgelopen jaar werd deze auto al twaalf keer teruggeroepen voor verschillende problemen. Maar laten we eerlijk zijn, wellicht is het maar beter dat deze auto weer terug bij Ford in de garage staat.

Alleen al in de afgelopen zes maanden werden bijna 4 miljoen auto’s teruggeroepen door Ford met een defect. Dit terwijl Ford in de eerste zes maanden slechts 3,25 miljoen auto’s verkocht.

Uit de winstwaarschuwing blijkt ook dat het naast reparatiekosten, waarschijnlijk $1 miljard besteed wordt aan terugbetalingen van garanties in 2014. De helft daarvan is gereserveerd voor de actie van dit weekend (LINK)

Wat vinden we ervan?
Het aandeel van Ford opende vrij vlak gisteren, wat betekent dat de terugroepactie van dit weekend geen grote schok onder de aandeelhouders te weeg bracht. De winstwaarschuwing echter wel.

Het aandeel kelderde direct na de aankondiging en eindigde 7,5% lager. Het miljard dat Ford tekort komt dit jaar komt dus ongeveer overeen met de uitgaven voor garanties van 2014. Het feit dat de verwachte resultaten niet worden gehaald dit jaar is dus niet direct het resultaat van slechte marktomstandigheden, maar terug te leiden tot de terugroepacties.

De opdracht lijkt dus te zijn dat Ford auto’s zonder fouten moet gaan maken en dat het dan helemaal niet zo slecht gaat met de verkopen.